Sporadiska resenärer kan ju hålla sig till bil - för SL vill helst bli av med dem

en artikel i SvD presenteras SL's nya prishöjningar för alla miljökämpar som nobbar bilen och istället väljer klimatsmart pendling. Ja för så är det ju, att man måste betala för att vara klimatsmart. Det är inte nog att man betalar ett högt pris i komfort och bekvämlighet, dessutom ska man också betala än mer pengar. Än en gång höjs priserna och antagligen försämras servicen än en gång. För alla resenärer. Jag kommer från Östergötland. Där är det mer lönsamt att ta bilen till jobbet om man bor några mil bort istället för att välja buss. Samma sak i Stockholm tydligen. De som reser kollektivt och alltså gör stora miljöinsatser ska också betala mest. Inte nog med uppoffringarna de redan gör, nej, vill man vara klimatsmart ska det kosta. Det roligaste är att ungefär hälften av kostnaden är subventionerad av skattepengar. Alltså kostar resan dubbelt så mycket som man betalar för den. Man kan ju undra hur det kan vara många gånger billigare att en person åker ensam i en bil än att 50 personer delar på en buss. Men tydligen är det så.

I alla fall så är kategorin resenärer som man hatar mest, ja kollektivtrafiks-samordnare hatar uppenbarligen alla sina kunder, är de sporadiska resenärerna. De som gärna hoppar på en T-bana eller spårvagn i flygande fläng bara för att det passade just då, den gången, kanske för att man var på något specialärende. För dessa ökar SL priset med 20%. Det är snart billigare att ta bil, betala trängselavgift och betala parkeringsplats än att åka med kollektivtrafiken när man ska in och köpa nån present till någon. Det som är spännande med den här kategorin resenärer är att de ofta står i valet mellan just bil eller kollektivt. Det är dessa människor SL vill lära att lokaltrafiken inte finns för deras sporadiska behov. Vill man vara med ska man ha ett periodkort och resa stadigt. Annars kan du lika gärna ta bilen och skita ner miljön tycker SL.

Jag är själv en sporadisk nyttjare av kollektivtrafiken, dock i Göteborg då. Oftast cyklar jag, men ibland så blir det spårvagn eller buss för att det passade just då. Jag reser inte ens i närheten för att det ska vara vettigt med ett periodkort, utan någon gång då och då. Jag riktigt känner SL's mjugga attityd ända hit till västkusten. Hade samma grej hänt här hade jag definitivt valt bilen, för bil har jag en. Jag är en större kramare av konsumentmakt än av att välja miljömässigt rätt i alla lägen. För väljer jag baserat på min uppfattning om pris och kvalitet så tvingar jag tillsammans med alla andra som också utnyttjar sin konsumentmakt fram en förändring som tillslut kommer medföra det system jag vill se, eller i alla fall något som är närmre det. Därför vill jag uppmana alla Stockholmare att nobba SL. Välj bil eller cykel istället. Visa vad ni som konsumenter tycker om prishöjningar och allt oflexiblare sätt att betala resan på. Jag sympaticyklar här på mitt hörn så länge med stadiga 8km i vardera riktningen varje dag.

Samtidigt så drömmer jag om det moderna samhället med gratis kollektivtrafik i innerstäderna, välplanerade och högprioriterade cykelvägar byggda för att möjliggöra cykling i höga hastigheter och tydligt avskiljda från både fotgängare och bilister. Min dröm och vision för städer är att det ska vara lätt att ta sig runt och att bilar inte ska behövas annat än för varutransporter och möjligen människor med funktionshinder. Det ska vara billigt och enkelt att vara miljösmart, det ska falla sig naturligt helt enkelt. Men SL är ju i alla fall tydliga; har du inte behov av mer än enstaka resor så behöver du inte besvära dig. Ta bilen och skita ner miljön istället så slipper vi dig. Det är säkert bra för samhället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0