Urbee - äntligen en "bil" för stadslivet!

Urbee - en riktig stadsbil!

Jag blir sällan euroforisk för bilar. Speciellt inte de så kallade "miljöbilarna" som man trycker in 300 hästar i så att de drar mer soppa och släpper ut mer CO2 än min gamla Golf och sedan kallar "miljövänlig" och säljer in den med "miljöbils"premie. Men nu har jag äntligen hittat en bil för mig. En verklig miljöbil, något som är på riktigt.

Bilen heter Urbee, bara det är ju ett helt fantastiskt namn. Den verkar vara något seriöst indie-projekt. Det är inte Volvo eller GM som står bakom, utan ett litet team utan stora finansiärer i ryggen. De har en superbra webbplats där man kan läsa mera om projektet och se lite film och så. I alla fall så är idén att bygga en bil anpassad efter urbana förutsättningar. Den är liten, den är lätt, den är Eco på riktigt! Den drivs av små elmotorer och har totalt 8 hästkrafter. Trots detta förmår den att gå upp i 110km/h. Det är imponerande. Det är den låga vikten som gör det möjligt. Och ska sanningen fram så behöver man sällan köra fortare.

Okej då, det är en stadsbil. Namnet antyder ju det också. Den har säkert sina problem. Räckvidd, toppfart, säkerhet och sådana saker. Det här är inte bilen som är lämplig att använda för att köra familj + släp + takbox i århundadets snöstorm på isgata uppför något stort berg. Så för alla svenskar som tänker sig att man ska använda bilen till just detta och sedan i 99 fall av 100 använder den för att köra 3km till jobbet så är det här ju inte en lämplig bil. Men för oss som fattat att detta är citybilen med stort C så är det här rätt grej tror jag. Man skulle ju kunna sänka den med alla nämnda faktorer var och en för sig, men då missar man poängen. Det här är ett koncept och det är en idé och framför allt så har den enorma styrkor som plåtburkarna på ett ton inte har.

Den är framtagen med City i tankarna. Hur många tycker att det i citymiljö bland fotgängare, cyklister, pensionärer och barn ska finnas behov av krocksäkerhet och deformationszoner? Dessa skyddar ju bara bilister och är ren livsfara för alla andra som rör sig i staden. Tempot i city ska företrädelsevis vara så lågt att det är säkert ändå. Nästa faktor är räckvidd. Det är ett problem, men solceller och batterier osv är under utveckling. Infrastruktur för laddning på parkeringar är under utveckling. Om 10 år så är problemet löst tror jag. Och åtminstone i Sverige så är ju storstaden inte mer än några mil i diameter så tänker man efter så är det nog inte ett problem. Toppfarten samma grej. Var i City körde du senast 120km/h? Det räcker gott om mojängen har vettig prestanda upp till 90km/h. Mer behövs inte. Det är också något som sannolikt kommer bli bättre med tiden. Vill man kan man ju slänga in lite större motorer och kanske tänka sig hiskeliga 16 hästkrafter, en fördubbling. Då lär man ju klara av lite mer prestanda, men frågan är om det är vettigt. Jag skulle kunna tänka mig 10hk mest för att få bättre accelerationsprestanda men med lite tur så diversieras bilfloran när projektet börjar dra in pengar om det någonsin händer.

Jag läste på en nyhetssite att detta inte är en bil. Det är kanske sant. Den har bara tre hjul. Men det är ju inte en motorcykel heller. Det är något helt nytt. Det är en kategori för sig. Citybil, Ecobil, Lättbil.. Ja ett tråkigt eller mer fantasifullt namn kan nog någon byråkrat komma på. Det är ju en helt ny fordonstyp tycker jag och bör behandlas som sådan. Jag tänker mig att man ställer vissa krav, exempelvis maximal motoreffekt, maxvikt, max antal passagerare, maxhastighet och så vidare och definierar alla fordon som uppfyller detta som denna nya kategori. Krav för att framföra den borde vara giltigt b-körkort precis som för andra bilar, men fordonstypen ska åtnjuta vissa fördelar. Varför inte ha lägre skatter för dessa fordon? De väger ju mindre, sliter mindre på vägarna , tar mindre plats i trafiken, bullrar och släpper ut betydligt mindre. Det är väl bara rimligt med lägre skatter då? Vidare bör ju denna kategorin om någon bilkategori åtnjuta miljöbilspremier!

Jag brukar då och då snacka om bilfri innerstad. Säg om 20 år när det finns lite anternativ varför inte besluta att man i innerstaden dagtid bara får köra med citybilar? Kanske kan man tänka sig vissa undantag; Kollektivtrafik är ju självskrivet, kanske taxi och varuleveranser. Det är ju inte en helt otänkbar lösning på några olika problematiker nämligen buller, dålig luft och utrymmet på vägar och gator. Om man nu får tillåta sig att drömma, vore inte det här en lösning som faktiskt inte är helt omöjlig?

Nej... Ta nu och skänk pengar till projektet så att jag kan köpa en Urbee när jag är klar med studierna. Tack så mycket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0