Det finns en anledning till allt...

...Så också till kvinnodominansen inom barnomsorgen. Jag snubblade över en fantastisk artikel på Newsmill:

http://www.newsmill.se/artikel/2011/07/12/h-xjakten-skr-mde-bort-en-hel-generation-m-n-fr-n-f-rskolan#comment-279823

Artikeln tar sin början i en väldigt enkel och rak berättelse. En sann historia om en människas liv och erfarenheter av barnomsorgen och att arbeta inom den som man. Om hur han som enda anställd ombads att ge utdrag ur belastningsregistret på grund av att han var man och hur han terroriserades på utbildningen till barnskötare av den feministiska skolledningen för hans utbildning, till den grad att han inte stod ut. En enkel och tydlig förklaring till varför nästan alla anställda inom barnomsorgen är just kvinnor.

Jag vet naturligtvis inte hur mycket som stämmer, men jag har svårt att tro att allt är fabricerat. Det känns alltför bekant. Jag har tidigare skrivit en hel del om "genusindustrin" och "genushysterin" på ett abstrakt plan. Men man får inte glömma att bakom alla abstrakta termer döljer sig en verklighet. Artikeln tillför just en sådan verklighet. En tydlig konsekvens av genusteorierna. En konsekvens som vi som är akademiker kanske skulle kunna analysera fram och skriva "inses lätt" efter, men aldrig till fullo förstå. Jag misstänker att jag lider lite av abstraktionssjukan. Siffror är mindre smärtsamma att hantera än historier. Just därför är historierna betydligt viktigare. Det här är en historia. Jag vill inte tänka på hur många liknande historier som finns därute;

"The story never changes, just the names and places..."

Och nej, det var inte jag som kom på det där citatet. Det var nån i nån låt, typ "Punk Rock 101". Den är med i datorspelet NHL 2004. Men jag minns inte vilka som skrev den.


Kommentarer
Postat av: hejsab

när jag jobbade på dagis så välkommnade jag manlig personal med öppna armar. skithärligt att dom ville jobba på förskola! och då är jag feminist och genushysterisk, bara så du vet är inte alla elaka :)

2011-07-26 @ 18:01:12
Postat av: hejsab

+ dom flesta som reagerade negativt när jag berättade om mina manliga kolleger var faktiskt män själva! så det här tråkiga tänket om att barnintresserade män är pedofiler sitter nog rätt djupt hos många tyvärr

2011-07-26 @ 18:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0