Den kommunala skolans misslyckande

Den naturliga satsningen in i kunskapssamhället.

På Aftonbladets skolgranskning finns en intressant granskning. Man jämför två skolor. En kommunal och en friskola. Man vill komma till slutsatsen att det är synd om den kommunala skolan. För att lyckas med detta använder man sig av statistik. Det är bara det att om man läser statistiken så är det på alla sätt uppenbart att friskolan lyckas bättre. Trots färre lärare per 100 elever, och en ca 18 000kr lägre kostnad per elev lyckas friskolan med bedriften att skapa en utbildning där 100%, det betyder ALLA elever, går ut med fullständiga betyg. Friskolan har dessutom enbart behöriga lärare till skillnad från den kommunala. Man försöker peka på att allting beror på att det enbart är "duktiga" barn som går i friskolan. Andelen med högskoleutbildade föräldrar är större. Men de dåliga resultaten den kommunala skolan gör förklaras inte alls av enbart dessa faktorer. En stor del i det hela beror säkerligen på antalet behöriga lärare, och en faktor som inte mäts, en driven och engagerad skolledare, en problematik som debatteras på en annan del av Aftonbladets webbplats.

Den kommunala skolan skyller sitt eget misslyckande på att alla duktiga elever försvinner, att man får stå där med de resurssvaga. Något intressant i sammanhanget är att en del "svaga" elever provar friskolan. Men återvänder sedan till den kommunala skolan eftersom, som det heter, de inte fick tillräckligt med hjälp av friskolan och upplevde kraven för stora. Man säger alltså helt seriöst att friskolan ställer för höga krav på en elev när man förväntar sig att varje elev ska hålla det tempo och den nivå som är definierad av skolverket i kursplanerna. Något som framgår i texten, men inte i statistiken, är vidare att eleverna på friskolan trivs väldigt bra, så det är inte arbetsmiljön det är något fel på.

Jag kan bara tala för mig själv. Jag var inte speciellt bra eller duktig när jag gick i mellanstadiet på en kommunal skola. Jag slarvade bort pennor, jobbade inte på lektionerna, och fick stödundervisning en period. Sedan bytte jag skola till en friskola, Engelska Skolan. Hälften av all undervisning på ett främmande språk. Många lärare som inte kunde svenska. Höga akademiska krav. Man skulle kunna tänka sig att jag skulle bli en sån där "retur elev". Jag var inte bäst i klassen, det blev jag aldrig. Men under de 4 år jag gick på skolan lyckades jag med hjälp av lärare som trodde på mig och som verkligen engagerade sig i att lära ut höja mig från mediokra betyg till ganska bra. Hjälpt av dessa lärares insatser satte jag sedan ett av de högsta betygen i min klass på gymnasiet. Utan Engelska skolan hade jag inte bloggat så här verbalt på den här bloggen. Jag hade inte haft det självförtroende jag har, och jag hade inte haft många kunskaper som jag har idag.

För mig som sett båda världar kan jag bara dra slutsatsen att den kommunala skolan inte gör jobbet. Den kommunala skolan har inte hjälpt mig i någon större omfattning. Enda anledningen till att jag gjorde ett bra jobb under min gymnasietid, som jag spenderade på ett komunalt gymnasium, var att jag fått alla grunder och framför allt studiediciplin från Engelska skolan. Den kommunala skolan har för mig upplevts mer som en industriell process där det gäller att stöpa alla i samma mall, hålla alla på samma nivå. Friskolan däremot har anpassat sig till varje individs förutsättningar i mycket större utsträckning och därigenom lyckats bättre. Dessa skolor gör dessutom vinst, men lyckas ändå hålla nere kostnaderna långt under de kommunala skolorna. Det är dags att sluta skylla på andra faktorer. Ska sanningen fram så gör den kommunala skolan idag över lag inte jobbet. Jag är medveten om att en hel del friskolor inte heller gör ett bra jobb, men det finns också de friskolor som gör det. Varför har inte den kommunala skolan studerat de framgångsrika skolornas koncept istället för att skylla på att friskolan lockar alla bra elever? Varför har man inte ställt frågan varför duktiga elever flyr den kommunala skolan? Varför har man inte på något sätt ändrat sin inställning eller sitt koncept när det så uppenbart inte fungerar? Ett företag som inte får kunder eller vinst reviderar sin affärsplan eller konkursar. En kommunal skola däremot tillåts fortsätta på skattebetalarnas bekostnad. Varför?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0