Får jag känna stolthet över Sverige?

flaggan tillhör fotografen - inte folket

När jag hissar svenska flaggan, på läger eller hos mina föräldrar som har flaggstång, brukade jag känna stolthet. Det gula korset på blå bakgrund och en enstämmig nationalsång tillsammans med andra får mig fortfarande att känna samhörighet med hela svenska folket. En gång kunde jag säga att jag var stolt över Sverige, och över att tillhöra dess folk. Men inte längre.

Sedan kom Sverige Demokraterna, SD. De tog min flagga ifrån mig, misshandlade min nationalsång, och våldtog min stolthet över det Sverige jag dittills känt. De kidnappade all tillgivenhet till Sverige genom att sätta upp en imaginär motsättning mellan "svenskar" och "invandrare". De skapade en situation där frasen "jag älskar Sverige" fick betydelsen "Jag hatar invandrare och alla andra kulturer". Jag ska tillåta mig att vara lite känslosam. Det övergrepp SD gjorde sårar mig än idag djupt. Jag är uppriktigt ledsen att jag inte längre får känna stolthet över mitt land utan att kallas främlingsfientlig, att jag inte får sjunga nationalsången utan att bli kallad nazist.

Varför ska dessa ytterst osvenska tjuvar och banditer få sno vår stolthet över vår nation? Varför ska vi tillåta att nazister och rasister tar monopol på stoltheten över vårt land och samhälle? Det är på tiden att vi börjar våga tillåta oss att vara stolta över vår flagga och det samhällsbygge som den representerar. För ytterst är det ju inte flaggan man älskar, utan det flaggan symboliserar, det vill säga det samhälle vi tillsammans bygger.

För mig är inte stolthet över Sverige samma sak som att hata andra kulturer eller folk. Jag tycker om andra länder och älskar att möta nya kulturer. Jag bejakar invandring och anser att invandring är berikande för vårt land. Och jag älskar Sverige. För mig är det fantastiskt att få sjunga nationalsången tillsammans med människor som bott här hela sitt liv, och också tillsammans med människor som anlände igår men som också nu är en del av Sverige. För mig är nationssymbolerna viktiga sätt att skapa en känsla av att vi hör ihop, att vi vill bygga någonting tillsammans. Jag är trött på att låta några främlingsfientliga bovar våldföra sig på min stolthet över Sverige, flaggan och folket, min stolthet över vårt gemensamma samhälle.

Därför vill jag bara uppmana alla att våga vara stolta över vårt gemensamma Sverige, och aktivt kämpa för att inte låta SD och andra främlingsfientliga ta vårt samhälle och vår nation ifrån oss. Oavsett om du bott i Sverige i hela ditt liv eller bara några timmar så har DU rätt att få känna stoltheten över att vara en del av svenska folket. Jag vill uppmana politiker att sluta tassa runt på tå kring de frågor SD tar upp. Våga visa att stolthet över Sverige och vår kultur inte betyder att man hatar allt annat, utan att det betyder att vi vågar vara öppna och ta emot andra och låta dem bli en del av oss!


Kommentarer
Postat av: Yoland

Intressant blogg du har! Jag håller med dig i mycket, men undrar lite inom mig; vad är det du är så stolt över med Sverige?

2011-05-16 @ 16:23:12
Postat av: Johannes Westlund

Det finns så mycket små grejer att vara stolt över. Demokratin, allas jämlikhet, våra trygghetssystem (som visserligen monteras ner steg för steg), att vår skola är avgiftsfri, att vi tillsammans betalar solidariskt för saker vi alla behöver, alltså konstruktionen av samhället i stort. Vidare är jag stolt över det vi åstadkommit som folk. Vi har lyckats extremt väl inom idrott relativt vårt befolkningsantal. Vi har en relativt framgångsrik musikindustri. Vi är långt framme inom grön teknologi. Vi har många intressanta företag som är konkurrenskraftiga på världsmarknaden. Och så vidare. Sverige är någonting stort, och jag är stolt över att vara en del av det.

2011-05-16 @ 17:48:59
URL: http://minvision.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0