Kommersiellt jippo eller möjlighetens timmar?

Julhandel på nordstan

Nu står julen (eller är hjulen eller hur det nu var) för dörren. Adventstiden började igår och kristna kyrkan firade nyår. Det känns lite märkligt att inte varit med i den svängen men det blåste så förskräckligt igår så det kändes tryggare hemma i källarlägenheten. Första ljuset tändes i den nyinhandlade advetsljustaken och årets första inhandlade pepparkaksbruk öppnades. Nu följer några veckor av mysig julbelysning och dekoration i städer, gallerior, fönster och hem. Också ljuständande varje söndag, adventsdikter och pepparkakor. En upptakt inför julbord och paket, samvaro med nära och kära, traditioner och värme.

Men det är ju bara en av alla bilder. Julen är också en kommersiell högtid när massorna strömmar till för att offra till Mammon i hans tempel. Pengarna flödar i strida strömmar från konsumenternas fickor och in i företagen. Ett säkert jultecken är numera när man ser H&M's underklädesreklam dra igång. Det går inte att blunda för det faktum att julen är handelns mest lukrativa tid på året, att det är utformat för att vi ska köpa skjortorna av oss. Så här års brukar de första konsumtionsskeptikerna köra sina drivear. "Gå inte på lögnen" är budskapet. Och visst finns det en sanning i det. Ofta hör man resonemang i stil med att "man kan ju byta presenter när som helst eller ha trevligt helt utan presenter. Varför firar vi en högtid så få längre tror på?"

Det är ju befogade frågor. Jul har ju blivit den kristna högtiden för att fira att Jesus föddes. Går man ännu längre tillbaka så kan man konstatera att traditionerna har ett ännu tidigare ursprung i asatron och midvinterblotet. Varför ska vi ta fram plånboken, springa runt i julhetsen och spendera för något som många av oss inte bryr oss ett dugg om. Jag personligen är kristen och oavsett om det var paketjippo eller ej skulle jag ju fira juletiden, men frågan för mig blir ju varför jag ska fira med högar av presenter, och varför just nu i december? Jesus föddes sannolikt inte mitt i vintern.

Jag har funderat lite på det där. Varför firar vi jul, varför ställer vi upp på detta kommersiella jippo? Jag tror det beror på att det är en win/win för både mig, min familj och företag. För vi människor är alla i någon mån konformistiska. Om inte alla andra firar så skulle det kännas konstigt att plötsligt dra samman hela familjen för att bara ses. Så fungerar i alla fall inte svenskar. Ska något firas så ska det göras samtidigt. Och då blir det ofrånkomligen så att handeln anpassar sin strategi för att utnyttja de större säljvolymerna under den perioden. Jag har många gånger hört att man lika gärna kan ha middag i oktober, men hur många ser vi som verkligen har det? Vi är så inne i vår stressiga vardagsbubbla att vi behöver någon som säger till oss "stopp, stanna, nu är det dags för familjen och det verkligt värdefulla i livet". Juljuppot gör det. Det är inte bara exploatering. Det är också en möjlighet för alla att verkligen stanna upp och se att det finns mer än vardagen. Och varför inte ta det när nätterna är som mörkast och lysa upp den mörka höstvintern med lite ljus och varma dekorationer, paket och samvarons värmande trygghet? Jag tror man borde vända på frågan egentligen. Vad är felet på att man träffas över en bit god mat och bryr sig om varandra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0