Rätt att välja viktigast

Jag har varit inne på det förut och kommer antagligen att komma in på det igen. Valfrihet är något mycket viktigt för mig. Rätten till att göra egna val är för mig en grundläggande fråga. Därför är det roligt att den frågan är uppe just nu. SNS har nämligen gjort en utredning om hur valfrihet har påverkat bland annat skolan. Naturligtvis har det blivit ett hett diskussionsämne i bloggsfären. På newsmill har heta diskussioner förts och politiska bloggar ger sin syn på saken. Slutsatserna i utredningen är egentligen ovidkommande för man missar nämligen den viktigaste frågan: Vad är viktigast, valfrihet för alla eller optimerad effektivitet?

Man kan hävda att rättvisast är att varje skattekrona kommer till optimal användning. Men i realiteten finns ingenting som bevisar vare sig om nollresultat borgar för bättre effektivitet eller att privata utförare inte kan lösa uppgiften lika bra eller bättre än offentliga utförare. Tyvärr finns det inga konklusiva bevis som visar att vinstintresse faktiskt driver fram bättre kundnytta och effektivitet, att konkurrens faktiskt skapar en såpass stor drivkraft att ständigt förbättra att man faktiskt skapar bättre effektivitet, bättre kundnytta, bättre service.

Däremot finns det en sak vi kan veta. Utan alternativ till offentligt drivna verksamheter, exempelvis utan friskolor, så finns inget fritt val. Och för mig har ett fritt val ett egenvärde. Jag anser att varje människa ska ha rätt att välja skola och utförare. Innan det fria skolvalet infördes berodde kvaliteten på skolan man tilldelades på hur rika föräldrar man hade, med andra ord på vilket område man råkade bo i. I och med det fria skolvalet gavs alla möjligheten att för sina barn välja både vilken utförare och vilken lokal skola som ska ges förtroendet att utbilda. Samma sak gäller alla andra branscher som diskuteras i utredningen, men jag väljer att fokusera på skolan. Den valfriheten utgör för mig en okränkbar rättighet. Vi kan diskutera effektivitet och vad som är billigast i evigheter, men då missar vi poängen. Varför ska staten diktera människors liv? Är det inte viktigare att alla människor får välja det som passar bäst i deras liv, det som passar bäst för dem och deras barn?

För mig är rätten att välja viktigast. För mig utgör den grunden för ett fritt samhälle. I varje fråga staten går in och väljer åt individen kränker staten faktiskt individens rättighet till frihet. Så länge politiker ser det som ett alternativ att ägna sig åt "micro-management" av människors privatliv kan vi inte hävda att vi lever i någon "fri värld" som vi så ofta gillar att tänka att vi gör. Och för mig är en fri värld viktigare än allting annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0