Cykeltrender

Det finns en otroligt läsvärd bloggare som heter Christer Ljungberg. Han är trafikplanerare och på hans blogg skriver han på temat hållbarhet, miljö och städer ur trafikplanerarens perspektiv. För mig som är intresserad av infrastruktur och trafik är detta naturligtvis ett guldkorn. I en bloggpost skriver han om några olika cykeltrender. Naturligtvis inte kosmetikatrender, såsom senaste cykelmodet, utan om trender som är mycket intressanta både politiskt och för trafikplaneringen. Han listar fyra olika trender:

1. Fler cyklar, och är beredda att cykla längre sträckor, vilket även trafikplanerare börjar anpassa sig till.

2. Kombipendling med cykel på någon delsträcka börjar ses som ett alternativ.

3. Spridningen bland cyklister ökar. Vissa cyklar korta sträckor, andra långpendlar och så vidare.

4. Framtidens cyklist är en bilist på två hjul och inte kollektivtrafikspassagerare.

Vad ska man säga? Det är väl det här jag har sagt mest hela tiden. Med tanke på förra inlägget är punkt 4 intressant. Som jag skrivit många gånger så är det en otrolig förolämpning att påstå att en cyklist "åker" cykel. Man "kör" cykel om man nu inte händelsevis är 3 år och fastspänd i en barnstol. Det skrev jag förvisso inte just förra posten, men som vi ser så är det viktigt att trafiksystemet för cyklar utformas utifrån den radikala och revolutionerande idén att cyklister är fordonsförare, inte fotgängare! Trenden är ju nämligen att cyklister ser sig som fordonsförare, och inte fotgängare. Och tur är väl det, skulle cyklister se sig som fotgängare skulle det bli ett mindre kaos. Fotgängarens slumpmässiga och impulsiva rörelsemönster parat med 25km/h liksom bäddar för det. Det är ju samma sak som om bilister skulle börja bete sig som fotgängare. Det skulle liksom inte funka. Att framföra ett fordon och att vara fotgängare är två olika saker. Vilken överraskning! Mot den bakgrunden är begreppet och företeelsen "GC-banor" (ska utläsas Gång/Cykel-banor) otroligt märkligt. Vad har fordonsförare att göra mitt bland fotgängare? Ska vi bygga "GB-gator" (utläses Gång/Bil-gator) också? Kombinera andra fordon för fortskaffning med flanörer? Inte?

Nummer 3 kan ju också vara viktig att beröra. När spridningen ökar måste utrymme finnas för många olika cyklister att få plats på. Storhandlaren med sin lastcykel måste få rum i sin fil med sitt lite bredare fordon, barnföräldern med barnen i cykelkärra måste kunna ta sig fram utan att behöva göra krångliga manövrar till följd av dåligt planerad och skyltad infrastruktur. Långpendlaren måste kunna få plats att ligga på i ett jämt tempo, en jämn och vilsam rytm. Kombipendlaren måste ha utrymme att ställa sin cykel vid en kollektivtrafiksnod och kanske låna eller hyra en cykel vid en annan. Och alla dessa cyklisttyper måste ha ett gemensamt tydligt regelsystem som är intuitivt och logiskt och som fungerar för både barn, vuxna och gamla.

Vad gäller kombipendlingen finns väl en hel del att sägas. Bland annat behövs det byggas säkra och skyddade cykelparkeringar i anslutning till större kollektivtrafiksnoder. Tak och stolpe att låsa fast cykeln i ser jag som minimistandard. Det är lite overkill kanske att köra underjordiskt cykelgarage med cykelreparatörer och utrymme cykeltvätt och -underhåll, utom där noden är en stor nod (såsom en centralstation), men man ska ju inte behöva vara orolig att cykeln ska stjälas eller att inte kunna få sitta på en torr sadel på hemvägen.

En annan aspekt är dessa lånecyklar. Jag är kluven inför dem. Jag tycker det är jättebra att det satsas på dem och att de finns, men samtidigt så ser jag en tendens att det byggs en stor lånecykelstation, ofta bra placerad, men inga andra eller relativt få cykelparkeringar för personliga cyklar. Vidare så byggs lånecykelstationerna för att användas enbart på soliga dagar, då de saknar tak. Jag bor som sagt i Göteborg, jag vet inte hur det är i övriga Sverige, men här regnar det ibland (eller lite oftare än ibland). Det känns lite skakigt med ett system som bara fungerar när det är bra väder... Dessutom plockas de in på vintrarna. Så delar av året är lånecykel inte ett alternativ för kombipendling. Det känns inte heller riktigt... stabilt. Åtminstone jag vill ha ett sätt att resa som jag kan lita på fungerar varje morgon när jag segar mig upp ur sängen och varje kväll när jag ska cykla hem. Jag vill inte hålla på och byta för att det råkar regna eller bli lite mindre varmt. Jag kanske är bekväm av mig, jag vet inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0