Igen så är det fel på cyklisterna!

GP motor kör en artikel om högersvängande lastbilar i efterdyningarna av senaste dödsfallet. Jag har skrivit om det så många gånger och jag ska försöka att den här gången att fatta mig kort. På ett sätt markerar artikeln ett framsteg. Äntligen så skrivs det om problemet! Men det som tyvärr inte är lika roligt att se är att bilen och bilismen fortfarande har tolkningsföreträde. Fortfarande förmedlas bilden av att det är fel på cyklisten, att det är denne som inte förstår, inte att det är fel på lastbilar som inte tillåter acceptabel uppsikt åt alla håll eller att det är fel på åkerier som inte utbildar sina förare, och inte att det är fel på lagstiftning och infrastruktur som tvingar fram den här typen av situationer. Jag tänker bemöda mig med att ge exempel på hur det här tar sig i uttryck:

"En cyklist som smyger upp vid sidan om en lastbil hamnar lätt i en dödsfälla när lastbilen svänger."

Här "smyger" alltså cyklisten upp vid sidan om lastbilen. Felet är alltså inte att chauffören inte har uppsikt utan att en trafikant som inte har bil har det ofina uppförandet att drista sig till att följa reglerna och åka på sin anvisade yta fram till trafikljuset. Dessutom undrar jag varför det alltid är cyklisten som kommer smygandes. Det visar sig ju faktiskt när man granskar de olyckor som skett att en signifikant delmängd av de dödade cyklisterna från början stod på sin anvisade plats vid trafikljuset och att sedan en lastbil kom. Det är alltid cyklisten som placerar sig i livsfara, det är cyklisten som är problemet. Även om cyklisten var där först... Vi fortsätter med lastbilslobbyns syn. En central ombudsman för arbetsmiljöfrågor på Transportförbundet säger följande:

Vi har svårt att förstå varför folk inte kan respektera tunga fordon i stadsmiljö och vara lite mer försiktiga i dess närhet. Det är så mycket en chaufför ska hålla reda på ändå: att få plats med sitt stora släp, beräkna och planera svängen, rödljus och samtidigt uppmärksamma andra fordon.

Problemet här är alltså att andra inte respekterar, inte att lastbilsföraren framför ett fordon som inte på något sätt fungerar på ett säkert sätt i stadsmiljö. Jag ska börja köra med pansarvagn. Varje gång jag kör på något ska jag anföra att det inte var mitt fel, felet är att folk inte respekterar att jag inte kan se mer än ytterst lite ut genom gluggen. Det är alla andra som ska flytta på sig för att det fordon jag framför utsätter dem för direkt livsfara, jag har inget ansvar... Och igen noterar vi att det alltid är lastbilen som står vid trafikljuset först, trots att verkligheten är något mer dynamisk.

Jag blir så otroligt trött på det här. Myndigheter är inte mycket bättre. De uttrycker sig på liknande sätt. Och sen undrar folk varför det sker rödkörningar. Personligen tar jag hellre 1500 i böter än blir av med livet, jag vet inte hur det är med er andra? Men det är ju löjligt att man som cyklist inte sällan är säkrare när man bryter mot regelverket än när man följer det. Och som vi vet så blöder det inte när man bryter lagen när det är lagen självt som bryter oss (omskrivning av citat från Emil Jensen). I alla fall så cyklar man rätt ofta inte på grund av förutsättningarna utan trots dem. Samtidigt finns politiska viljeyttringar om ökad cyklism, minskad bilism. Jag börjar tro på det när det börjar satsas energ och pengar i att skapa förutsättningar för säker cykling. Money talks, bullshit walks. Trodde politiker lärt sig den regeln...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0