Jag saknar visioner för Sveriges näringsliv

En fråga som har varit central sen valrörelsen år 2006 har varit jobben. Det var den frågan som Alliansen vann riksdagsvalet år 2006 med och också den frågan som varit någon form av ledstjärna för politiken. Jag vågar drista mig till att påstå att jobben fortfarande är den viktigaste frågan, den fråga som diskuteras oftast och mest runtom i Sverige. Men jag vet inte vad som hände riktigt. Det känns som att någon tryckt på knappen 'repeat'. De "lösningar" som diskuteras är fortfarande exakt samma. När jag läser förslaget om sänkta ingångslöner för ungdomar i DNs artikel är det som att läsa på västfronten intet nytt. En massa strider utkämpas men linjerna flyttas inte många centimeter. 6 år senare står vi fortfarande och diskuterar samma gamla idéer i ny förpackning.

Det verkar som att det enligt politiker finns tre metoder att lösa arbetslösheten på: Utbildning, försämringar i A-kassa och sänkta kostnader för anställningar. En notering jag gör är att ingen av dessa åtgärder skapar ett enda jobb. Utbildning skapar högre kompetens vilket om det är rätt utbildning löser missmatch. Det är positivt men inte nog. Försämringar i A-kassa skapar incitament att börja arbeta, vilket kan leda till att fler anstränger sig hårdare för att komma ur arbetslöshet, men totalt sett kommer inte fler att få jobb bara för att konkurrensen om dem ökar. Sänkta kostnader för anställningar skapar i bästa fall jobb, men det är ett trubbigt verktyg. Beroende på hur man väljer att implementera det (riktade stöd kontra generella sänkningar) skapar det bara undanträgningseffekter. Att göra det billigare att anställa oerfarna, långtidsarbetslösa eller ungdomar är en åtgärd som gynnar en viss grupp på andra gruppers bekostnad. Det kan i sig vara åtråvärt, men det skapar inga fler jobb. Det omfördelar bara befintliga.

Jag saknar visioner för jobben. För mig är det inte en vision för jobb att försämra A-kassan, eller sänka anställningskostnaderna. Det är åtgärder och inte mål. Jag undrar åt vilket håll vårt näringsliv och vår arbetsmarknad ska utvecka sig. Jag känner inte att jag får svar på det. 

Jag saknar visioner för näringslivet. Vart finns förslag om grogrund för startups, för att dra nytta av vår akademis forskning och vart försvann visionen att minska företags administrativa börda? Var finns visionerna för hur nya företag ska kunna komma till och expandera? Hur vill man sammanföra resurser, kompetens, koncept, drivkraft och nya bärkraftiga idéer? Hur vill man verka för att främja innovation? Frågorna är många, svaren få.

Jag saknar visioner för Sveriges näringsliv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0