Trafikregler för cykeln?

Det har kommenterats en del på den här bloggen. Det kunde man inte tro, men så är det. Jag måste passa på att säga att det känns fantastiskt roligt! Det är cykelfrågorna som har lockat till diskussion. Det tycker jag är extra kul. Ett ämne som jag inser är värt att diskutera är trafikregler för cyklar. Här tror jag det råder en oenighet bland cyklister. Jag har fått uppfattningen om att det på ena sidan finns cyklister som vill poängtera styrkan i cykeln som flexibelt fordon och därmed hålla lagstiftningen till ett minimum. På andra sidan finns cyklister som vill poängtera att cykeln är ett fordon som framförs i trafik och att inga tveksamheter bör förekomma. Allt annat leder till kreativ cykling, ett beteende som cyklisten tar med sig till trafiksituationer där det inte är önskvärt. Behandla cykelisten som gångare och du får en cyklist som sedan beter sig som en fotgängare helt enkelt.

Den diskussionen handlar mest om hur cykeltrafiken ska skötas på cykeldomänerna, dvs på cykelbanan. Det handlar om behovet av märkning, skyltning och vad som bör regleras och inte. Ska man få cykla över hela cykelbanan eller ska man likt biltrafiken dedikera separata fält för respektive körriktning? En annan infallsvinkel handlar ju om hur interaktionen med övrig trafik ska ske. Cykeln är ju helt uppenbart inte en bil. Dagens trafikregler är utformade för bilar. Hur skulle man kunna utforma trafikreglerna så att cykelns styrkor tillvaratas bättre i samspelet med övriga trafikslag? Här faller åtgärder såsom zebralag för cyklister, tillåta cykling mot enkelriktat och högersväng mot rött för cyklister. Jag frågar mig om det finns fler viktiga åtgärder för att göra trafiken smidigare genom att utnyttja cykelns styrkor.

Jag tror att diskussionen om trafikregler är lite förbisedd och att ett helhetsgrepp saknas. Det reduceras till att handla om zebralag eller inte. I själva verket så handlar frågan om hur vi ska skapa en smidig och säker interaktion mellan trafikslag, säkra och attraktiva cykelbanor och också om hur det ska bli trevligare för alla i trafiken. Jag efterlyser en genomgång av trafiklagstiftningen av folk som vågar tänka utanför lådor och ramar och komma med nya och fräscha idéer. Hur kan man skapa en juridiskt mer jämställd trafikmaktsordning där cykeln också får vara med och ta plats? Det finns många intressanta frågeställningar. Jag får nog anledning att återkomma till ämnet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0