Att konstruera en cykelbana

Är tydligen otroligt svårt att göra rätt. Köpenhamn lanserar "supercykelvägar" med stort pompa och ståt. Tydligen har man satsat miljoner på projektet som syftar till att få fler att börja cykelpendla. Det är bara det att pendlarna redan dömt ut infrastrukturen. Det finns redan rutter med cykelbana som är kortare och som går snabbare, må vara att de är parallella med trista och själdödande motortrafikleder, men en "supercykelväg" bör väl vara något mer än en krokig landsväg fast för cykel. Den är också för inkonsistent i sin utformning, har många för smala partier och beläggningen lär vara undermålig. Det finns en film som visar tingens tillstånd:

http://politiken.dk/poltv/ibyen_dk/ibyen/ECE1615074/koer-de-178-kilometer-supercykelsti-paa-fem-minutter/

Filmen tycker jag också fångar mycket som passar in i Sverige. Saker som om de inte ändras står ivägen för cyklismens utveckling. Exempelvis så ställer man ut så kallade "cykelfällor", en slags grindlösning som tvingar cyklisten att göra en serie av extremt skarpa svängar (storleksordniningen 180 grader på en kvadratmeter), lite varstans. Vidare blir cykelbanan ofta skarvad rakt in på vanliga gator vilket helt förtar upplevelsen av en jämn och konsistent infrastruktur och som dessutom upplevs som obehagligt, att bli uttvingad i biltrafik ständigt och jämt. Dessutom varierar bredden extremt, en dubbelriktad cykelbana kan mycket väl vara smalare än en enkelriktad. Ibland finns inte ens plats för cykelmöte, men ändå är det dubbelriktat. Usel separation mot främst fotgängare är också vanligt. Allt finns fångat exemplariskt i filmen. Även om det kanske förekommer något mindre ofta på filmen än på svenska cykelbanor.

Det pinsamma är att man kan jämföra mot 30 år gammal cykelinfrastruktur i Holland som utan problem är magnituder bättre. Det finns en utmärkt liten film längs en gammal bana som man kan använda som referens:

http://www.youtube.com/watch?v=FZtkVBlgT6E&feature=player_embedded

 Beakta just den konsistenta utformningen, den jämna upplevelsen. Beakta exempelvis att när det dyker upp en lämplig gata så skarvar man inte, man låter cykelvägen vara obruten. Och detta var hur man gjorde för 30 år sedan. Idag är det som byggs nytt i Holland magnituder bättre än för 30 år sedan. Det finns en bra film på det också. Den cykelbana man valt att filma är något som knappt existerar i Sverige, nämligen en cykellandsväg. I Holland går det nämligen cykelbanor även mellan städerna. Alla städer går att nå säkert på cykel. Man måste inte ut i den farliga biltrafiken. Den är dragen jämte en bilväg med hastighetsgräns 60km/h. Det är alltså frågan om vägar med relativt små trafikflöden. Det är inte en matarled in till landets största städer. Att jämföra den med cykelprojekten i Köpenhamn är egentligen alltså orättvist. I själva verket borde man jämföra med något i stil med cykelvägen mellan Rimforsa och Brokind i Östergötland, som tyvärr råkar vara icke-existerande. Ändå är kvaliteten så god, eller ja, med Holländska mått mätt är den medelbra. Man gjorde inga stora pressreleaser när cykelbanan var färdigställd trots att man kan cykla två i bredd i varje riktning hela sträckan, trots att cyklister bara behöver lämna företräde vid två punkter på hela cykelvägen och trots att cykelbanan är otroligt jämn och fin. Filmen snabbspolas 5 gånger snabbare under själva cyklingen längs vägen och jag estimerar att man höll 15-20km/h. Trots detta ser det fortfarande jämt, säkert och fint ut. Det är alltså i stort sett möjligt att framföra ett fordon på den där vägen i uppemot 100km/h om man skulle vilja, eller i alla fall i 60 som på bilvägen intill. En mycket sevärd film som visar var teknologin för cykelbanor är idag egentligen:

http://www.youtube.com/watch?v=DVJYAebTRx8&feature=player_embedded

Det är inte utan att det känns lite medeltida att leva i Sverige, där de så kallade "cykelvägarna" mer är skarvsnuttar och i sig själva så lappade och lagade att man skakar sönder. Jag fattar inte riktigt varför det är på det sättet. Att bygga cykelbana är billigt, långt billigare än att bygga bilvägar. Att bygga cykelbana är också samhällsekonomiskt lönsamt, vilket bilväg inte är. Teknologin finns, kunskapen finns. Varför tillämpas den inte? Vi ligger över 30 år efter. Det känns faktiskt riktigt pinsamt. Och sen frågar man sig själv varför inte fler tar cykeln. Amen, tjena!


Kommentarer
Postat av: Timothy Scalari

Visst skall vi ha cykelvägar! Men då måste nog cyklarna överbeskattas lika hårt som bilarna....
Och sen måste cykelvägarna byggas med tak så man kan vara chic och fräsch närman kommer fram, det är ju numera det viktigaste för alla, annars blir man betraktad som en sunkig kuf.....

Svar: Cykelvägar måste inte beskattas eftersom dessa är samhällsekonomiskt lönsamma i sig själva. Siffror varierar men dubbel samhällsnytta är sämsta siffrorna jag sett, dvs varje satsad krona ger 2 kronor tillbaka. Cykelbanor är vidare idag en kommunal angelägenhet och bekostas precis som det kommunala vägnätet inte av statliga vägskatter utan av vanliga kommunala skatter. Cyklister betalar precis lika mycket skatt till kommunen som bilister gör. Det är viktigt att hålla isär vad som är statligt och vad som är kommunalt i ansvaret. Först när det blir aktuellt med intercity-vägar i statens regi är det dags att diskutera beskattning på statlig nivå. Men eftersom cyklister kraftigt minskar belastningen på statliga trygghetssystem kan man ju anse att cyklister betalar för sin infrastruktur genom besparingen. Cyklister får mycket bättre hälsa, har lägre sjukfrånvaro och behöver sällan behandlas för komplicerade hjärt- kärlsjukdomar. Storbritannien har gjort mycket intressanta beräkningar på exakt hur mycket som sparas när flera börjar cykla, dvs vad cyklismen ger tillbaka till samhället. Så snarast borde det ju vara skatteavdrag för att cykla eftersom man blir en mycket lägre kostnad för samhället.
Johannes Westlund

2012-08-10 @ 08:06:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0