Framtidens bil

Drabbad av någon kvällstristess så råkade jag hamna på en webbsida för dokumentärer och hittade en om framtidens bilar. En mycket intressant genomgång av dagsläget och hur tekniken rör sig. Jag är, som de flesta antagligen vet, väldigt kritisk mot bilism och ett bilberoende samhälle, men nu ska jag försöka att vara realistisk. Det kommer fortsatt att finnas verkligt behov av ett individuellt motoriserat transportmedel. I dokumentären ifrågasätter man inte bilsamhället som sådant, det ses som fullt naturligt att ha två miljarder fordon rullande om ett par decennier för att flytta friska människor praktiskt taget över gatan. Man tar inte i problemen med trängsel, buller, säkerhet och imobilitet för barn och gamla som bilen för med sig. Men det gör inte dokumentären ointressant eller den teknologi som utvecklas till värdelös. Rätt använd är bilen en enastående uppfinning. Och även om det är helt irrationellt att varje människa ska äga och köra bil på dagligbasis har bilen användningsområden. Kanske inte för att klara av de enkla vardagstripperna, men för att klara vissa typer av tunga eller skrymmande transporter samt att kara långväga transporter till platser på landsbygden.

En stor utmaning är att ersätta bensinen som drivmedel. Det finns en rik diversitet av idéer. Etanol, bränsleceller, el-hybrider och rena elbilar är alla heta koncept. Etanol är i stort sett sämre bensin, bränsleceller är en form av energibärare för eldrift, hybrider är kompromisslösningar med dubbla drivsystem vilket ökar vikt, och elbilar dras med problem med batterier, räckvidd och kan i värsta fall bara flytta utsläppen från avgasröret till kraftverk. Men det finns positiva saker också. Etanol är inte fossilt utan någorlunda förnybart, hybrider kan ge räckvidd samtidigt som utsläppen minskas kraftigt, och elbilar har en fantastisk verkningsgrad jämfört med bensindrivna. Allt är inte elende och uselt.

En annan stor utmaning är att minska fordonsviken. Idag används ungefär 3 procent av energin i bensin åt att förflytta föraren. Det mesta av energin används för att flytta på skrot (en hel del försvinner också i förluster). Om man exempelvis kan dubbla mängden energi som utnyttjas av energibäraren (bensin/el/etanol) kan man dubbla räckvidden utan att dubbla mängden medförd energi ("bensintanken" om man så vill). Ett enkelt sätt att åstadkomma detta är att kapa fordonsvikten. För varje kilo man kan banta bort spar man ännu mer eftersom det krävs mindre motor, mindre bromsar, mindre fjädring osv för att hantera den lägre vikten. 

För att nå någonstans måste många koncept kombineras. Framtidens bil är lätt, tillverkad främst av kompositmaterial, ofta mindre för att dra nytta av lägre vikt och mindre luftmotstånd, extremt aerodynamiska för att minska luftmotståndet ännu mer. Den drivs sannolikt av el eller är en hybrid. Etanol går i stort sett bort på grund av att ineffektiva förbränningsmotorer i stort sett går bort. Kanske blir etanol ett alternativ för hybriderna. Personligen tror jag att Tessla Motors är någonting på spåren, samt att URBEE är någonting på spåren. Det är de mest lovande projekten just nu vad jag kan se. Möjligen något annat kompositprojekt också.

Men det intressanta med framtidens bil tycker inte jag är teknologin bakom utan vilken roll den får i samhället. Och det är en i högsta grad politisk fråga. Det handlar om vilket samhälle vi styr mot och planerar för. Ny teknik är en del av lösningen, men hur vi använder den är minst lika viktigt. Hur skapar vi ett hållbart och rationellt användande av den framtida tekniken? Hur bryter vi osunda beroenden utan att göra avkall på människors livskvalitet, lycka och frihet? Hur utformar vi samhället för att möta alla de framtidsutmaningar som vi ser på bästa sätt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0