IKEA och cyklar

IKEA har ett lätt ambivalent förhållande till cyklar och cyklism, tydligen. IKEA's affärsmodell bygger ju på att etablera stora säljplatser i städers utkanter vid motorvägar och man vänder sig i stort sett enbart till bilburna kunder. Jag tror alla svenskar någon gång under sitt liv besöker IKEA, så ni vet vad jag pratar om. Enorma köplador med ännu mer enorma parkeringar långt ifrån bostadskvarter men nära motorvägar. Det finns till och med en lite smått elak benämning, "IKEA-modellen" för det hela.

Samtidigt har man tydligen gjort försök med att sälja cyklar. Yes, en barncykel och en vikcykel i den otroligt korrekt namngivna serien "Förvåna". Yes, jag blev mycket förvånad när jag hittade detta på bloggen Cykelsmart. Men det slutar inte där. IKEA har också försökt att anpassa sig till lokala förhållanden i Köpenhamn och Holland och erbjuder bland annat (välskyltade) cykelparkeringar under tak närmast ingången samt lånecyklar och lånevagnar för att underlätta för kollektivtrafiks- och cykelburna kunder. Hur det funkar i Köpenhamn kan man läsa om här. Positivt att man i alla fall i länderna med stark cykelkulturer faktiskt försöker vända sig också mot cyklister. Nästa steg måste vara att bygga upp en demonstrationsanlägging vid exempelvis Brunnsparken i Göteborg och erbjuda kunderna hemkörning från det externt lokaliserade lagret av varorna. Så att cyklister får lättare att ta sig dit. Det vore något det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0