Lastbilar och döda vinklar igen

Jag vill bara tipsa om ett blogginlägg från Krister Isaksson. Frågan har ju diskuterats bland cykelbloggare ganska länge. Det rör alltså högersvängande lastbilars döda vinkel som gör att förarna inte ser cyklister som står i cykelfältet bredvid lastbilen. Detta orsakar en osmikrande mängd dödsolyckor. Cyklisten blir i praktiken bestraffad med döden för att följa lagen eftersom lagen placerar cyklisten i en livsfarlig situation.

Transportbranschens senaste lösning är en liten dekal som ska upplysa cyklister om risken. Alltså är det cyklisten som ska ta ansvar för att lastbilsförare inte kan se omgivande trafik ordentligt och därmed utsätter sin omgivning för direkt och reell livsfara. Bra där. Problemet går enligt lastbilstillverkare att lösa med en annan fordonsdesign. Tyvärr kan den designen bli något mindre ekonomisk. Därför krävs politisk vilja att ställa större krav på att lastbilar som framförs i tätort bland mjuka trafikanter ska medge föraren ordentlig uppsikt. Att förebygga dessa olyckor på riktigt handlar alltså bara om att reglera utformningen på lastbilar som ska köras i tätort. Det handlar bara om viljan att skapa en säker trafikmiljö för mjuka trafikanter i städer och tätorter. En dekal löser nämligen inte problemet och förutom detta faktum är det också principiellt fel att omgivningen ska ta ansvar för livsfaran ett fordon skapar. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0