Ingen naturlag vilka transportmedel som fungerar på vintern

Om man räknar bort kategorin rena vinterfordon, specialanpassade saker med breda larvband, så är inga fordon särskilt bra på att ta sig fram under vinterförhållanden. Man skulle kunna hävda att militär-anpassade jeepar möjligen också kan ta sig fram relativt obehindrat. Men mänden sådana fordon i vardagsbruk är nära noll. Varken SUV eller sportbil tar sig per automatik fram i vintern av sig självt. Inte heller cyklar gör det. För att trafiken ska kunna flyta krävs snöröjning. Och vilken trafik som flyter bäst är rakt av en fråga om prioritering. 

Därför är det lite märkligt när bilkramare kör argumentet "men i Sverige har vi något som heter vinter, då går det inte att cykla". Det är ett väldigt märkligt argument, för biltrafiken drabbas av exakt samma problem som cykeltrafiken, nämligen att det blir snöigt, moddigt och halt. Det enda skälet till att biltrafiken i allmänhet flyter bättre är politik. Det finns ingen naturlag som säger vilka vanliga transportmedel som funkar på vintern. Alla är ungefär lika usla på att hantera vinterförhållanden. Det är politiska prioriteringar.

Gör tankeexperimentet att man plogade cykelbanorna lika bra som man idag plogar europavägarna, och plogar bilvägarna lika uselt som man idag plogar cykelbanorna. Skulle det då gå att ta bilen någonstans. Nej, det inses lätt att det inte skulle gå vidare värst bra. Bilarna skulle stå still och slira i modden. Cyklister skulle cykla minst lika fort som om det var sommar och hålla sig varma och goa av rörelsen. Att cykeln skulle vara särskilt utsatt jämfört med bilen för de extra svårigheter i form av snö, modd och halka som uppkommer är nonsens. Det går alldeles utmärkt att cykla på vintern, om infrastrukturen sköts. Faktum är att cykeln faktiskt kan rulla på samma däck året om problemfritt. Det är först om infrastrukturen inte sköts som problem uppstår, och det gäller bil likväl som cykel.

Vad som fungerar beror på vad man bestämmer sig för ska fungera. Cykeln är ett utmärkt och väl fungerande transportmedel även på vintern, helt klart i klass med eller bättre än bil på kortare distanser. Attraktivt även på långa distanser, upp till någon mil. Bilkramarnas tjafs om att cykling inte skulle fungera är nonsens och visar bara på okunskap. 

Det är positivt för samhället om ytsnåla transportslag kan komma fram effektivt. Då blir det attraktivt att välja det ytsnåla. Det betyder mindre trängsel och effektivare användning av de knappa röjningsresurserna. Framkomligheten som skapas räcker ju till fler! Att prioritera cykelbanor är alltså ett effektivt sätt att säkerställa att så många som möjligt kommer fram. Röjer man enbart för bilar så kommer ju alla sätta sig i sina bilar, och vips så måste vi röja minst 10 gånger mer yta per person. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0