Snö och traifkkaos

Som jag skrev nyligen är det ingen naturlag vilka fordon som kommer fram. Det handlar om prioriteringar och resurser. Saknas detta så kommer ingen fram, oavsett om man har två eller fyra hjul. Detta visar sig med all tydlighet i den här artikeln, där det framgår att bilister fått övernatta efter att ha kört fast i snön.

Även i städerna är det så kallat "kaos". Även för biltrafiken. I Göteborg så har det blivit trångt i vissa flaskhalsar, det ska tydligen ta över 30 minuter att komma igenom köerna vid stampbroarna. Det är en punkt med höga flöden av kollektivtrafik och alltså blir det lite mindre utrymme över till biltrafiken. Och eftersom varje bil tar enormt mycket plats i anspråk så blir det köer. När bilismen inte längre får fler körfält och hög prio så funkar bilism inte längre så bra. Nackdelarna framgår. Samma sträcka tar ungefär 5-10 minuter att cykla inklusive snön. Om alla som kör bil där hade cyklat hade dessutom alla fått plats.

Någonstans såg jag något tweet där en person undrade vad cyklister försöker bevisa, och ansåg att det var okej att ställa cykeln på vintern till förmån för bil eller kollektivtrafik. I detta läget börjar jag å min sida undra vad bilister försöker bevisa. Trots förutsättningarna så ska de ut och köra fast, köra av och krocka. Det är okej att ställa bilen när det är snökaos och cykla istället. Så slipper ni köra fast, stå i megaköer och krångla. Cykeln kan man enkelt med egna muskler ta loss om man kör fast. Man kan cykla förbi köer. Och så vidare. Cykeln är det rationella valet, även på vintern.


Kommentarer
Postat av: Mats O.

Det har blivit väldigt trångt i Göteborg och frustrationen och vreden bland bilister växer.
Att sitta timslånga köer spär bara på politikerföraktet hos pendlarna i villaförorterna.

Svar: Tyvärr får man väl konstatera att bilister gärna beter sig som små barnungar och vägrar se helheten. Som det så vackert heter: "You are NOT stuck in traffic, you ARE traffic." Hitta nya vägar, nya transportsätt, det är inte svårare än så. Det är alltid jobbigt att bli av med förmåner såsom i särklass rikligast tilldelning av yta. Det jag tycker är mest intressant här är att när transportsättet bil hanteras som alla andra transportsätt istället för att åtnjuta absolut prioritet så slutar det helt att vara attraktivt i en storstad. Stad och bil har aldrig funkat bra ihop och det är bra att de många kollektivtrafiksresenärerna får utrymme istället nu. Så kan flera få komma fram snabbare.
Johannes Westlund

2012-12-15 @ 15:10:58
Postat av: Mats O.

Jag har ett förslag. Tillsätt en medborgarkommision som vrider och vänder på varenda sten, undersöker varenda möjlighet till ett bättre system för bilpendling och kollektivtrafiken. INGA POLITIKER ska sitta med i denna kommision utan endast betrodda samhällsmedborgare.
Mitt förslag på ledamöter:
Christian Azar (Chalmers)
Mikael Bigert (ingenjör&trafikplanerare)
Dennis Töllborg (korruptionsutredare)
Theo Papaiouno (i egenskap av bilpendlare)
Emanuel Alfredsson (ungomsrepresentant)
samt ytterliggare 2-3 personer.

Svar: Politiker är betrodda samhällsmedborgare definitionsmässigt. Att du inte är nöjd med det utfallet som blev när folket fick välja är inte ett godtagbart skäl att hitta på någon tramsgrupp som inte har givits legitimitet av folket. Men det spelar väl i saken ingen större roll då det du föreslår typiskt är uppgifter som ligger till största del på tjänstemän och forskare.
Johannes Westlund

2012-12-16 @ 12:37:38
Postat av: Stig Palm

Vi får finna oss i att de minst begåvade vilka inte kan få 'normala' arbeten väljer att bli Politiker och dessutom, finansiellt, är vinnarna? Lätt att finna exempel. Undantag finns? Cecilia Malmström (Fp) i Bryssel med 138.000 kr/mån (skattefritt) och är begåvad. Dessutom duktiga flickan i flickskolan på sin tid.

Svar: Det är väl inte så mycket en fråga om att finna sig som att det är vi som i slutändan gör detta aktiva val. Det har visat sig att professionella maktspelare tilltalar allmänheten i större grad än vad hederligt folk gör. Jag vill poängtera att jag personligen tycker att saken är tragisk. Jag har i brist på verkliga alternativ valt att blanka i riksdagsval hittills. Men uppenbarligen tycker större delen av svenska folket att riksdagspartierna är det bästa alternativet som gick att välja. Inte mycket att göra åt det. Man har sin röst och får lägga den för att påverka åt det håll man nu vill. Man kan också engagera sig och försöka förändra mer aktivt. Men man kan inte gärna skita i vad majoriteten beslutat när det väl är beslutat.
Johannes Westlund

2012-12-16 @ 16:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0