69 teser om internet: tes 1

Jag har beslutat mig för att köra igenom samtliga 69 teser. Vissa kommer bli diskuterade, andra kommer jag inte att kunna kommentera så mycket som jag skulle önska. Men jag ska göra ett gott försök. Jag avser här inte leverera några sanningar utan vill skapa diskussion och eftertanke. Ibland kommer jag försöka formulera alternativa teser. Gör det ni också! Här kommer alltså i alla fall första tesen:

"Information wants to be free"

Det här börjar ju intressant! För det första måste man ju diskutera om information kan ha en vilja. Kan man tilldela saker och företeelser viljor? Det hade ju varit ett intressant fantasykoncept, information med vilja som slumpmässigt bestämde sig för att gömma sig i 1000 år för att dyka upp i ett mörkt hörn någon helt annanstans. Lite som ringen i Sagan om Ringen, en tingest med en vilja så stark att den kunde påverka händelser i världen.

Fast helt långsökt är det inte. Vi säger ofta att universum vill öka oordningen, entropin. Det är för övrigt termodynamik. En reaktion måste minst gå till och från samma oordningsgrad, men oftast ökar oordningen. Varför skulle inte information kunna tillskrivas en egen agenda? Kanske är det så att information strävar efter spridning. Det verkar ju som att information har spritt sig nästan oavsett vad man gör för att dölja den. Det brukar i alla fall jag komma fram till när jag ser på dokumentärer om underättelsetjänster och liknande. Kanske är det därför det är så svårt att hålla hemligheter hemliga?

Antitesen är ju att information vill vara ofri. Man skulle också kunna ställa upp tesen att information inte vill någonting. Det senare kanske är så vi ser det. Vi ser information som någonting dött. Men kanske är det ett sätt att säga att informationsnätverket internet på grund av den fria informationen är teknik som är frigörande. Information blir ju tillgänglig för mycket billigare peng, alltså kan människor nästan oberoende ekonomi få information.

Är det i detta ljuset rätt att lagstifta mot ett fritt internet, när vi vet att fritt flytande information radikalt förändrar människors möjligheter nästan oberoende deras ekonomiska situation? Det är också en tanke som finns i mitt huvud.

Helt orelaterat:
Jag råkade snubbla in på en sedlärande historia om skattepolitik i dn. Du hittar artikeln här. Jag tycker den är läsvärd. Intressant egentligen det där...


Kommentarer
Postat av: P O

Underbart projekt. Jag följer.

2012-02-04 @ 11:04:55
URL: http://poagren.blogspot.com/
Postat av: Trafikistan

Begreppet information är inte så lätt att definiera. För mig är den viktigaste ingrediensen vår egen hjärna och hur den formerar intryck till något sammanhängande och begripligt. Yttre info-bärare kan vara spår i snön, text, tal, händelseförlopp eller liknande. Men för att skapa sammanhang behöver vi även egna minnen och erfarenheter som referens. När man tänker ut något, kan man visserligen se det som att man skapar ny information utan yttre bärare, men det egenuttänkta är också beroende av minnen och erfarenheter. Utan en yttre värld blir det nog ingen inre verkstad.

För oss människor vill jag alltså påstå att information kan ses som resultatet av vår egen process att tolka för att förstå. Då kan man se det som att informationen har en vilja, närmare bestämt vår egen vilja. "Information wants to be free" skulle i så fall kunna omformuleras till "We want information for free".

I en vidare bemärkelse skulle information kunna vara när en informationsbärare kan styra händelseförlopp. Ett praktfullt exempel är DNA som kan styra utvecklingen från embryonalcell till komplex individ, och som verkar ha en vilja att via evolution finna en lämplig nisch för arten i miljön. Men en granithäll kan också vara en informationsbärare. Den påverkar ju det mesta genom att hindra det från att ta sig igenom. "Hit men inte längre" tycks den vilja säga.

Jag tycker nog att det är mest fruktbart att reservera ordet information till tänkande varelsers tolkning och försök att förstå (vad nu ordet förstå kan innebära). DNA bär information därför att vi förstår eller hoppas kunna förstå hur den fungerar. Man kan förstås också använda ordet information metaforiskt, som om en enskild cell skulle ha "förståelse" för vad dess DNA betyder. Men med tanke på granithällar, fotoner och allt annat i världen kunde man kanske nöja sig med att säga växelverkan när det inte är resultat av en tänkande varelses tolkning.

2013-02-11 @ 22:11:45
URL: http://trafikistan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0