69 teser om internet: tes 2

Då var det dags för andra tesen av de 69. I det här tempot har jag att göra i flera år. Jag kanske borde snabba upp lite... I alla fall så lyder den andra tesen:

"Singulariteten är nära"

Jag håller med om att tesen är lätt obegriplig i sig självt, åtminstone för dem som inte är bevandrade i fysik och datavetenskap samtidigt. Jag pluggar datateknik, och jag begrep inte vad det där betydde innan jag läste förklaringen. I princip så är det ju begreppet "singularitet" som ställer till det. Vad betyder "singularitet"?

För att svara på den frågan så citerar jag boken:

"Singularitet är lånat från fysiken som beskriver en 'punkt i rumtiden i vilken rumtidskrökningen är oändlig' och är en egenskap i så kallade svarta hål i rymden. Det är ett tillstånd när något blir oändligt och därmed ofattbart."

Men här avses ju då alltså inte fysisk singularitet utan teknologisk sådan. Om man överför det där resonemanget på teknik så får man ungefär att det är en punkt när teknikutvecklingen går oändligt fort, det vill säga att massor utveckling sker på extremt kort tid. Vernor Vinge heter snubben som först beskrev teknologisk singularitet för övrigt. Han är matematiker för övrigt.

I princip bygger argumenten på att vi blir duktigare på att kombinera datorns kraft med människans kreativitet typ. Jag tycker hela tesen känns hybris. Jag tror inte att vi kommer att se den enorma ökning av teknologisk utveckling som krävs för att tesen ska uppfyllas inom vad jag kallar "nära". Vidare är "nära" ett väldigt relativt begrepp. Det kan vara "nära" till USA och långt till Stockholm beroende på kontext. Det är tesens viktigaste svaghet för övrigt. Om det infaller om en miljon år eller om det infaller imorgon är egentligen irrelevant. Tesen gäller ändå. "Nära" är ett relativt begrepp...

Men om man bortser från detta så kan man ändå diskutera den teknologiska utvecklingen och om det är möjligt att skapa den enorma ökning av utveckling som krävs. Jag kanske låter som en pessimist, men jag tror inte det. Redan idag har vi problem med den extrema informationsmängden vi måste hantera. Argument för handlar ju som jag skrev om integration med datorer genom exempelvis implantat. Jag bara undrar om vi kan få en processor att kommunicera på så djup nivå med hjärnan som krävs. Jag tror också att kreativitet kommer att krävas i ständigt ökande grad och kvalitet. Detta är människans bidrag. Även om vi kan outsourcea rena beräkningar, hantering av informationsflöden och liknande på något implantat så kommer vi fortfarande själva behöva stå för att tänka ut nästa steg, en process som jag tror till sin natur kräver tid, vilket gör att det bör finnas något undre värde för hur snabbt utveckling kan ske.

Dock tror jag att vi kommer få se tempoökning ett bra tag till. Dels för att jag tror att antalet ingenjörer ökar och dels för att jag tror att vi kan utveckla bättre verktyg och processser för att tillvarata vår kreativitet. Men jag tror inte vi når singularitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0