Är kommunerna en relevant indelning idag?

Christer Ljungberg heter en trafik- och samhällsplanerare som bloggar om just detta ämnesområde med en hållbarhetsvinkling på det hela. Han har mycket intressant att säga, men bland annat så gör han en förutsägelse om 2012 i samband med nyåret som jag tyckte var intressant att lyfta:

"Det kommunala planmonopolet blir allt mer obsolet"

Detta är ju en spännande tes. Jag vet knappt ens vad innebörden av alla stora ord i den meningen betyder, och då är jag akademiker. Men han förklarar det bra:

"Iden om det kommunala planmonopolet bygger på en väldigt lokal samhällsutveckling och -påverkan som helt enkelt inte är relevant längre. Vi bor i en kommun, jobbar i en andra och har våra fritidssysselsättningar i en tredje. Kommunen är helt enkelt inte den mest relevanta enheten för styrning på lokal nivå längre. Om vi skall klara hållbarhetsutmaningarna krävs lösningar som kräver en regional samverkan som i många fall inte är förenlig med kommunalt planmonopol. Externhandel exemplifierar svårigheterna.  Men den fortsatta urbaniseringen gör att fler och fler av de köpcentrum som är helt externa, som Center Syd i Skåne,  får problem. Trots att kommuner som Uddevalla glatt pytsar in 500 miljoner för att få IKEA till orten."

Detta är en tanke som jag har haft i huvudet även om jag inte kunnat formulera den. Det har mer varit en frustration. Jag bor i Partille kommun men rör mig oftast i Göteborg kommun. Cykelbanorna jag använder är till 90% Göteborgs kommuns cykelbanor, men ändå kan jag inte påverka alls därför att någon dragit en gräns med en penna. Det tycker jag självklart är lite löjligt. Jag vill föreslå massor med bra idéer för att skapa bättre förutsättningar för cykelpendling, och dessa idéer handlar oftast om saker som skulle hamna på Göteborgs kommuns bord. Där har jag inte den politiska makten eller möjligheten att på ett vettigt sätt lägga ett förslag.

När jag läste Ljungbergs förutsägelse kände jag att han satte ord på vad jag känner. Jag tror många delar den verkligheten och känslan med mig. Jag tror det är många som på morgonen vaknar i en kommun, lunchar i den andra och träffar goda vänner i en tredje. Och då har jag inte ens berört aspekterna som Ljungberg pekar på, som är lite större och viktigare i rent ekonomiska termer. Det kanske är dags att se över Sverige AB's organisation och fundera över om den är optimerad. Kan organisationen verkligen möta framtidsutmaningarna? Vi ser hur allt fler kommuner bildar regionala samarbeten. Dessa sammarbeten blir virtuella plattformar som inte finns i linjestrukturen, det är plattformar som folket har ringa makt över. Kanske borde de istället bli nya grundläggande enheter? Enheter som bemannas via allmänna val? Det är i alla fall värt att ställa frågan; är kommunerna en relevant indelning idag?

Trackback
RSS 2.0