Cykling gör dig lyckligare

Enligt en undersökning som supermiljöbloggen bloggar om här påverkar hur man vardagspendlar också hur man mår. Den här undersökningen kommer fram till att de som mår bäst antingen cyklar eller går. Bland bilister och kollektivtrafiksresenärer finns ingen större skillnad, de är lika olyckliga skulle man kunna säga. Ett skäl som anförs är sträckan. Det är nämligen känt att restid också inverkar på lyckan. Ju kortare restid desto lyckligare. Det kan dock inte vara hela förklaringen. Cykling medför ju som bekant också många positiva hälsoeffekter. Att cykla eller gå är ju motion och speciellt cyklism ger mycket motion. Denna motionen förebygger många olika trista sjukdomstillstånd såsom hjärt- kärlsjukdomar med mera.

Det finns alltså goda skäl att låta bilen stå, eller skippa  bussen och istället ta cykel. En halvmil är en baggis för vem som helst, en mil klarar den som bestämmer sig för det utan problem och för den extrema och inbitne cyklisten är två eller tre mil faktiskt möjligt. Har du längre till jobbet kan det ju vara idé att fundera över om man kan skaffa en bostad som ligger bättre till eller om man kan lösa det så att man cyklar delar av sträckan. Många verkar ta illa upp när jag anför att man faktiskt väljer vart man bosätter sig, i alla fall inom rimliga gränser. Det är väldigt få som verkligen inte har några andra alternativ än att ha över fem mil till jobbet. Det är frågan om ett val, ett aktivt val, en prioritering. Forsking visar ju att man mår bättre av att cykla och faktiskt upplever större lycka. Kanske är det värt att ha en något mindre bostad som ligger inom cykelavstånd istället för att ha en stor bostad som tvingar dig att bilpendla med alla relaterade problem? Jag bara ställer frågan.

I alla fall så tänkte jag ge lite praktiska tips för en lyckad cykelpendling.

1. Ha en bra cykel
En riktig sliträv med många mil på nacken, och många kvar att geDet kanske låter självklart men många verkar helt missa denna punkt. En bra cykel behöver inte kosta 20 000, vara tillverkad helt i ultralätta kompositmaterial och så vidare. En bra cykel är en cykel som fungerar felfritt och som passar dig. Det är viktigt att lägga lite extra tid på att fundera över vilken typ av cykel som passar dina behov och din stil. En bra kompromiss tycker jag finns i vad jag brukar kalla "citybike". Det är en hybrid (valfri ställbar stötdämpning på framgaffeln) med däck som inte är utpräglat supergrova terrängdäck eller utpräglat asfaltsdäck. Se bilden. Pakethållare eller olika former av specialväskor fungerar utmärkt. Jag tycker den här cykeln är bra därför att den är en bra kompromiss. Den fungerar året om och medger många väglag. Men det finns självklart fler alternativ. Konsultera en fackcykelhandlare. Det kan också vara bra att ta en studieresa till Holland, där utbudet av cyklar är betydligt mer varierat. Det finns importör i Stockholm. Vad du än gör köp aldrig en cykel av amatörer såsom Biltema. Fackhandlaren har betydligt bättre koll och har grejer av god kvalitet. Jag skulle personligen i alla fall aldrig låta Biltema-kvalitet sabba min pendling. Om något går sönder så är det inte bekvämt att ramla, och enligt min erfarenhet går saker därifrån oftast sönder om de är det minsta komplicerade.

2. Underhåll cykeln
Jag är ledsen att säga det, men en cykel slits precis som en bil. Ibland måste man olja upp kedjan och kolla däcktryck. Punktering inträffar då och då. Skruvar och liknande kan skaka loss. Växelvajrar töjer ut sig. Det är inte en dålig idé att ha med sig ett kit med lite verktyg, smörjmedel och kanske ventiladaptrar. Jämför med att man behöver ha med sig allt möjligt junk i bil, alltifrån motorolja till reservhjul. Det finns utmärkta små väskor som man kan sätta på och ta av cykelramen. Jag brukar personligen inte medföra verktyg, men vet jag att något kan behöva korrigeras så tar jag med mig ett kit jag har i beredskap. Jag cyklar dagligen så jag känner min cykel ganska väl. Dessutom genomför jag inga komplicerade reparationer, det överlåter jag på proffs. Det är enklast och spar värdefull tid.

3. Säkerhetsutrustning
Precis som bilen har deformationszon måste även du som cyklist skydda dig. Någon form av handskar skyddar händerna om man vurpar. Hjälm har jag bloggat om. Avgör själv, det är sannolikt nyttigare att ha den när du inte cyklar. Reflexer och ljus är också viktigt, särskilt när det är mörkt ute. Vill man synas extra kan en reflexväst vara att överväga. Till sist krävs en rejäl dos sunt förnuft och lite is i magen. Det är ingen dyr eller tung säkerhetsutrustning jämfört med ett ton plåt deformationszon som bilister envisas med att släpa runt på.

Där har du allt du behöver veta för en mysig cykelpendling. Bara att ta fram cykelkartan och hitta en bra väg til just din arbetsplats eller skola. För Göteborgare kan jag tipsa om den här "Cykelplaneraren". Har du fler funderingar så finns en utmärkt liten bok som heter "Cykelsmart", som självklart också finns grats på PDF.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0