Detta med misshandel och våldtäkt

Jag följde en länk till en artikel i DN. Den handlar om Andreas. Han var ungefär i min ålder när han drabbades av något som många unga män drabbas av, nämligen misshandel. Han blev sparkad i huvudet en enda gång och kan idag varken känna lukt eller smak, och har nedsatt hörsel. Han klarar inte av att arbeta mer än deltid och har bland annat problem med minnet.

Andreas är ett exempel på vad som kan hända när man blir misshandlad, hur kroppen påverkas av våld. Hans berättelse har mycket att bidra till diskussionen om misshandel. För när misshandel diskuteras finns ofta föreställningen av att människan funkar som i Hollywood-action. Hjälten reser sig ju alltid upp efter att ha blivit uppspöad, kan räta på ryggen som borde vara bruten på flera ställen och köra en omgång till. Sparkar i huvudet kanske fäller hjälten för stunden, men absolut inte mer än några sekunder. Verkligheten är långt från detta.

Jag komm att tänka på ett helt annat brott, nämligen våldtäkter, som många kvinnor utsätts för. Detta anses ju ofta vara en värre kränkning av en persons integritet. Jag menar inte att jämföra lidande, men det kan ju vara värt att fundera på att misshandelsoffer ofta drabbas av en rad fysiska men som föralltid sitter kvar. Detta vid sidan om det psykiska traumat. Våldtäktsoffer blir självklart väldigt kränkta och får men för livet de också, men ofta så är de fysiska skadorna mindre. Det är sår som läker. Det går antagligen att komma tillbaka till sitt gamla liv, man kan arbeta heltid och man kan läka. Ett misshandelsoffer kanske inte ens kan känna lukt och smak, kanske drabbas av så allvarliga hjärnskador att man måste få hjälp med precis allt för resten av livet. Detta kan vara resultatet av en enda spark på fel ställe.

Det är intressant att då jämföra straffskalorna. I Andreas fall fick gärningsmannen sluten ungdomsvård i 8 månader. Det motsvarar Andreas första rehabiliteringstur, den första av flera. Minimistraffet för våldtäkt är 2 år... Jag säger inte att man ska sänka straffet för våldtäkt, men det kanske finns fler brott som behöver uppmärksamhet än våldtäkter. Våldtäkter har ju framgångsrikt tagits upp av feminismen, nu är det dags att också fokusera på brott som drabbar män och se till att samhället gör även dessa offer rättvisa. Tyvärr finns idag ett strukturellt osynliggörande av att män drabbas av allvarliga brott i stor utsträckning. Det bevisar att samhället inte är jämställt. Mansdiskriminering råder alltjämt.


Kommentarer
Postat av: Mariel

har jag kommenterat här förut? fick deja vu känsla..



Jag tycker inte riktigt om det här med att jämföra skadorna mellan våldtäkt och misshandel... utan som du säger, bara lyfta fokuset på misshandeln.



För det är väl olika typer av "sår"? En som blir våldtagen kan möjligtvis återgå till arbetet som innan, men kan kanske inte återgå till det sexliv som den hade innan? vilket i sin tur kan påverka relationer ... speciellt det där med tillit.



fallet om Andreas har jag förresten också skrivit om, och det är skitläskigt tycker jag eftersom att jag har två söner. Det ligger verkligen i mitt intresse att gräva djupare i sånt där!

2012-02-28 @ 11:15:08
URL: http://mixifamily.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0