Håll ryggen rak, KD

Det parti som fått sälja sin själ mest under allianssamarbetet är Kristdemokraterna. I fråga efter fråga har man fått vika sig för övriga alliansens linje. Det har varit tragiskt att skåda. Nu senast rörde det rätten att byta kön utan att byta kön. Ja, du läste rätt. Hur märkligt det än kan låta så tycker Sveriges riksdag numera att transexuella ska få byta kön och samtidigt behålla sitt gamla kön. Jag vet faktiskt inte om det är vrickat eller inte. Jag är inte expert på sjukdomstillståndet transexualitet. Transexuella lever ofta tragiska liv och självmordsfrekvensen inom gruppen är oroväckande hög. Kan man göra transexuellas liv drägligare med en bra behandling ska det självklart göras. Problemet med politiseringen är att man valt att låta känsloargument värderas högre än vetenskaplig fakta. Vetenskaplig fakta har vad jag vet inte ens diskuterats, om sådan ens finns att tillgå. Här borde man forska och låta samhällets vård av transexuella vila på vetenskaplig grund. Men det gör man alltså inte.

Med det sidospåret avklarat så är det dags att gå vidare. Nästa fråga som markerar klyftan mellan alliansen och KD är inseminationsfrågan som jag redan tagit upp här på bloggen. Medan M, FP och C står upp för kvinnors rätt till barn vill KD lyfta barnets rätt till båda sina föräldrar. Göran Hägglund har skrivit en replik som blivit publicerad på SvD Brännpunkt.

Den är kort, koncis och rakryggad. Argumentationen är enkel att följa:

"Vi kristdemokrater kommer aldrig att medverka till att avskaffa barns rätt till sina egna föräldrar. Därför motsätter vi oss de övriga allianspartiernas förslag om assisterad befruktning för singelkvinnor."

Det radas upp lite bakgrund också men i princip så är detta kärnan i hela argumentationen. Barnperspektivet, barnens rätt till båda sina föräldrar.

Jag är fortfarande inte utpräglat för eller mot insemination av singelkvinnor, jag måste fundera vidare. Men för mig är det centralt att det är barnets perspektiv som är utgångspunkten. Jag vill se forskning på hur barn påverkas av att växa upp med en ensamstående förälder innan jag beslutar mig för vad jag vill att samhället ska stödja och inte stödja. Det finns uppgifter som tyder på att psykisk ohälsa är vanligare bland barn som växer upp med en frånvarande mamma eller pappa. Stämmer detta är insemination helt uppåt väggarna.

I vilket fall hoppas jag att Kristdemokraterna för en gångs skull orkar och vågar hålla ryggen rak. Det är inte lätt att stå ensam i blåsten, men fortsätter man att ge upp i fråga efter fråga så kommer man snart åka ut ur riksdagen. Enda chansen är att slå vakt om sina hjärtefrågor och lita på att fler människor runt om i Sverige delar ens perspektiv och åsikter. Jag tror också att KD kan tjäna många röster på att våga driva den traditionella och lite konservativa familjepolitiken man är känd för. Jag tror det finns människor som tröttnat på partier som vänder kappan efter vinden som i sin tur dikteras av små särintressen. Många vill nog få leva sina liv utan genuspekpinnar i familjelivet, ett offensivt söndertrasande av kärnfamiljen och ett allmänt ifrågasättande av det som kallas "heteronormen". Jag upplever att många runt omkring mig börjar bli väldigt trötta på genus-skitsnacket, hbtq-maffian och liknande som bara verkar för att söndra och härska. Jag tror helt enkelt att det inte är lika "hippt" och "inne" längre, folk har tröttnat och vill tillbaka till ett liv som fungerar. Det finns ju exempelvis strömningar bland mammor att vara hemmafru i större utsträckning. Det är ett exempel bland flera, åtminstone är det min uppfattning.

Jag vet ännu inte om jag kommer rösta på KD, eller om jag ens kommer rösta på något parti i nästa riksdagsval. Jag är inte främmande för att rösta blankt när alla partierna verkar mer ute efter makt än efter att göra Sverige bättre. Men en sak vet jag, och det är att jag absolut inte kommer rösta på någon som bara viker sig hela tiden. En företrädare som inte vågar föra talan vill jag inte ha. Jag vill ha rakryggade politiker som vågar driva linjen som de tror på. Jag tror att KD om man viker sig här gjort det en gång för mycket. Så för partiets egen skull uppmanar jag: Håll ryggen rak, KD.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0