Att kopiera är numera religion

Jag hoppas att de flesta redan snappat upp nyheten om att vi i Sverige numera har en ny religion, nämligen "kopimismen". Jag är ingen expert på religionen, det är svårt att ens få ett grepp om den eftersom den som registrerat samfund bara är dagar ung än. Men registreringen har rört upp mycket känslor, det är tydligt. Och det är nästan lika tydligt att registreringen har delvis politiska motiv. Jag vill inte dra för långtgående slutsatser, men det ska bli mycket intressant att se hur detta utvecklar sig. För övrigt så betyder detta också att Den Heliga Upphovsrätten fått sin motkraft, helt enligt Newtons lagar. Det tog bara lite tid för den att upptäckas och formaliseras.

Det är svårt att se detta som en religion dock. Samtidigt är den filosofiska motiveringen slående. Att kopiera är en grundsten i naturen. Vi utvecklas genom DNA-delning och celldelning. Hela naturens utveckling bygger på evolution, vilket är icke-perfekt kopiering. Rent politiskt betyder detta också ett ifrågasättande av upphovsrätten. En konkurrerande syn om hur man filosofiskt kan och bör ser vi just nu ta form. Med vilken rätt förbjuder vi något så naturligt som att kopiera? Ska vi börja förbjuda människor från att dricka också? Det är frågeställningar som jag misstänker går att formulera utifrån kopimismens grundteser. Tyvärr så är kopimismen den lilla aktören. Att utmana Den Heliga Upphovsrätten kan visa sig lätt problematiskt.

Det är en intressant tid vi lever i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0