Genusperspektiv på självmord

Jag hänvisade till en länk i det nytänkande inlägget som argumenterar för tanken att ätstörningar drabbar människor och inte könsorgan. Den här länken går till en site som heter "Salutis". Det är studerande i folkhälsa på kandidatnivå som skriver om just folkhälsa. De skriver att den vanligaste dödsorsaken för yngre och medelålders män i Sverige är självmord. Det gäller alltså 2/3 av den totala självmordssiffran. Media är jättebra på att anlägga det så kallade "genusperspektivet" när det är kvinnor som drabbats, men på den här viktiga nyheten (som dessutom verkar förtigas helt) har mig veterligen inget genusperspektiv anlagts. Därför tänker jag göra det.

Det visar sig lätt att anlägga det här genusperspektivet. Faktum är att även om media förtigit saken så har faktiskt studenterna, kanske helt ovetandes om det, nästan helt anlagt det. Jag citerar:

"Generellt är det männen som står för de högsta självmordssiffrorna."

Det är otydligt om detta gäller bara nationellt eller till och med internationellt eftersom passagen står mellan en formulering som hänvisar till WHOs uppfattning om världssituationen och en formulering som rör Sverige. En möjlig tolkning är att detta faktiskt betyder att majoriteten av alla som begår självmord är män och att det finns ett mönster med manlig majoritet som återkommer i majoriteten av världens nationer.

Läget i världen är att över 1 miljon människor beräknas ta sitt liv varje år. Detta är fler än vad som dör i väpnade konflikter. Det verkar också som att majoriteten av de som väljer att ta sitt liv är män. Med andra ord så ser vi en tydlig manlig underordning i självmordsstatistiken. Feminister och andra anti-jämställdister påstår ofta att män glider fram på en räkmacka genom livet. Den här statistiken verkar ju motsäga det manliga räkmackeglidandet. Jag är inte den som är den, om feministerna visar mig någon räkmacka som jag anklagas glida fram över så kan jag revidera min åsikt, men jag har faktiskt aldrig sett den där räkmackan eller några patriarkala glashissar direkt till VD-posten. Det är faktiskt feministerna som påstår att det finns glastak och räkmackor och därför deras uppgift att bevisa det.

Hade det varit kvinnlig majoritet i självmordsstatistiken kan man ju gissa hur media hade hanterat saken. Jag ser framför mig krigsrubriker och feta krav på åtgärder och större satsningar på detta stora kvinnohälsoproblem. När det är män som drabbas är det... tyst. Jag lämnar analysen av detta faktum till läsaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0