Våra blå mockaskor

Det finns en bra låt som bl a Elvis gjorde en version av, "Blue suede shoes" heter den. Den går ungefär ut på att du kan göra vad du vill mot mig bara du inte trampar på mina blå mockaskor. Det finns en massa fina historier runt den där låten, men jag lämnar dem osagda. Jag funderar på om inte den kan säga oss något idag.

Detta är inte helt osökt. För det är nämligen så att en man har tilldömts att betala 1,8 miljoner kronor i skadestånd. Detta inte för vilket brott som helst heller. Han har nämligen begått storsynden att storma in på en fotbollsplan under pågående landskamp! Ni hör! Uslingen borde sättas på vatten och bröd (obs ironi)!

Skämt åsido. Att avbryta en fotbollsmatch är väl inte så himla farligt? Det är självklart otrevligt och en handling som absolut ska bestraffas, men jämfört med våldtäkt, mord, eller grov misshandel och liknande borde väl detta inte vara något spektakulärt. Så med andra ord så borde man baserat på detta anta att skadeståndskraven ligger på minst mellan 5 och 15 miljoner. En snabb googling senare konstaterar jag:

"Kränkningsersättningen utgör oftast den största delen av det skadestånd man kan få. Skadestånd avseende kränkning till en vuxen kvinna som utsätts för våldtäkt uppgår ofta till 75 000 kr."
http://www.hopp.org/juridik/juridisk-information/skadestand/

För hemska brott såsom mord eller grov misshandel bemödar jag mig inte med att söka fram information om hur mycket pengar man kan kräva. Men det är inte ens av samma tiopotens som detta miljonskadeståndet. Det gör ju att man kan börja fundera. Är det verkligen så här vi vill ha det? Vad sänder det här ut för signaler?

"Du kan slå ner mig
sparka mitt huvud
förtala mitt namn
överallt

(---)

Du kan bränna ner mitt hus
sno min bil
dricka upp min sprit
...

BARA DU INTE TRAMPAR PÅ MINA BLÅ MOCKASKOR!"

(Blue suede shoes, Perkins, fritt översatt)

Det är alltså här mockaskorna kommer in. Men här är det inte mockaskor som är den där gränsen som inte får passeras. Våldta kvinnor är rätt okej, slå in skallen på folk lika så, men den som vågar avbryta en fotbollsmatch... Åtminstone om vi ser till hur det ser ut rent ekonomiskt. Det säger en del.

Med detta vill jag inte rättfärdiga huliganens handlingar. Jag tycker bara att det helt saknas proportioner. Jag tycker inte att det funkar att döma ut 1,8 miljoner skadestånd för att springa in på en fotbollsplan och en struntsumma för att helt förstöra någons liv genom grov misshandel, kanske mord, eller våldtäkt. Det strider mot min grundläggande uppfattning om att domen och påföljden samt ersättningar ska stå i proportion till den skadan som skett. För den som vill läsa tidningsstorryn så finns en artikeln här (SvD).

Någon kanske tycker att jag bagatelliserar. Han försökte faktiskt göra en massa otrevligt med aktörerna på fotbollsplanen. Men nu är det så att det är danmarks fotbollsförbund som fått skadestånd för att han avbröt matchen inte någon av de inblandade för sveda/värk/kränkning eller liknande. Hade de fått det utefter svensk lagstiftning så hade det blivit tiopotenser lägre. Det var inte rätt det han gjorde. Men domen är lika sjuk för det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0