69 teser om internet: tes 4

Eftersom jag håller lågt tempo på att komma igenom teserna så är det väl nästan nödvändigt att informera om att jag alltså sakta men säkert håller på att diskutera Internet när jag hinner med. Som underlag använder jag en bok, "69 teser om internet", som är skriven av Per Olof Ågren. Den finns gratis som PDF. Google är din vän, jag lovar. Dagens tes är i alla fall:

IT-kritik är nödvändig

Ågren menar att IT-lösningar, artefakter, är att betrakta lite som kulturella verk. Och centralt inom kulturen är kritik och diskussion. Det finns hela redaktioner på tidningar som inte gör annat än att kommentera på olika kulturmanifestationer. Det finns inte lika många redaktioner på tidningar som kommenterar på mjukvaruarkitektur eller något i den stilen. Men det är enligt Ågren nödvändigt, att det finns en diskussion och en kritisk rörelse runt IT-lösningarna som kommer till. Det är klart att det för initierade finns ställen där man kan nörda ner sig in absurdum redan idag, men i den offentliga debatten är det tyst. Trots att IT-förändringar sannolikt är det som ändras snabbast omkring oss. Inte ens diskussionen om låsta system versus öppna plattformar verkar vara intressant för allmänheten. Bara det är ett äpple på plattan och namnet börjar på "i" så är det bra. Till och med webbdesigners tycks just nu gilla Apple. Jag undrar hur lång tid det tar innan Apple börjar försöka sig på att styra utvecklingen genom att införa egna specialkommandon. Microsoft gjorde det, och det är än idag orsaken till att alla som sysslar med webb inte tar i webbläsaren Internet Explorer med tång om de inte får betalt för det. Jag ger det ett par år, sen händer det.

Det finns något oreflekterat över det där. Att inte diskutera IT-systemen och hur de formar och påverkar. Att inte analysera syften och konsekvenser. Man behöver inte vara programmerare för att ha åsikter och tankar omkring att bilar styrs av datorer, som snart kommer kopplas till varandra och till internent. Eller att ICA vet allt om din kosthållning. Det finns väldigt många system som påverkar oss. Det är klart vi behöver vända och vrida på dem, kritisera och ifrågasätta. Jag tror branschen behöver det för att inte springa iväg åt något helt galet håll. Glöm inte bort att IT-industrin drivs till stora delar av män som inte riktigt växt upp och som kan springa åt nästan vilket håll som helst. För att de kan. Det är värt att hålla i minnet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0