Hör bilen hemma bland människor alls?

Jag skrev nyligen om kapprustningen som pågår ute i trafiken. Då skrev jag bland annat att bilar har nog med kraft för att riva hus. I alla fall om det är en lastad timmerlastbil. En personbil kan riva en hel fasad. Jag minns att en elektronikhandlare hade problem med det i Vetlanda. Rånare körde helt enkelt en bil rakt in i glasfasaden. Lösningen blev betongsuggor på trottoaren. Så vad kan en sportbil göra då?

I en artikel i DN kan den som önskar läsa att en sportbil tydligen kan få för sig att skena. Detta inträffade i Borgholm på Öland och skadade flera oskyddade trafikanter. En enormt tragiskt händelse. En vanlig reaktion skulle dock vara att konstatera att det ju inte händer varje dag, och att det är priset man måste betala för det moderna samhället. Men när man börjar stapla allt det där på varandra så blir det ganska mycket. I Sverige gäller:

Cirka 400 personer dör i trafikolyckor om året

Cirka 2000 personer dör på grund av luftföroreningar som trafiken orsakar årligen

Hundratals dör på grund av buller per år

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bilavgaser-dodar-fler-an-trafikolyckor
http://www.expressen.se/kvp/bullret-dodar-hundratals---anda-skarps-inte-kraven/

Och då har jag bara tittat på vad bilismen kräver i dödsoffer, människoliv som faktiskt offras på "det moderna samhället"s altare. Antalet som skadas är långt flera. Och sen får man inte glömma den ohälsa som drabbar bilisterna själva. Detta leder fram till frågeställningen: "Hör bilen hemma bland människor alls?"

Jag tror inte det. Inte på det sättet som den gör i dag i alla fall. Incidenten på Borgholm visar med all önskvärd tydlighet att det är en dålig idé att ha plåtlådor som väger ton och som tydligen alltså kan löpa amok mitt bland folk. Jag har skrivit om det förr och kommer skriva om det igen, att platser där människor vill vara utmärks inte sällan av frånvaron av bilar. Jag tror vi nästan kan förvänta oss att torg och andra centrala mötesplatser för människor kommer befrias från biltrafik i framtiden. Det är säkrare och ger högre livskvalitet till människorna. Hela stadskärnor kommer att göras otillgängligare för bil med parkeringar i utkanten likt hur Göteborg funkar med Nordstan och Avenyn. Jag tror också bilsubventioner och parkeringsnorm kommer att avskaffas. Kanske kommer bilen finnas kvar, men den kommer inte dominera på det sättet den gör idag. De stora ytorna kommer att styras till kollektivtrafik, cyklism och fotgängare. Den vägen Köpenhamn slagit in på. Där används cykeln av en tredjedel av alla som pendlar. Om alla dessa istället tagit bil, ja då skulle det varit trångt. Ganska mycket trängre. Och farligare för alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0