Varför inte fler cyklar

Jag har skrivit det några gånger redan, så med risk för att låta som en gammal skivspelare som hakat upp sig så tänkte jag ge mig på den intressanta frågan varför fler inte cyklar. Jag menar, jag spenderar ju dagarna med att förklara hur eminent cykeln är som fordon. Borde inte det ha större genomslag om det nu vore så fantastiskt? Det är ju ett hyfsat snabbt fordon, man får träning på köpet, det är billigt som attans och väldigt fritt för att nämna några fördelar. 

Jag ramlade in på en gammal goding till tråd på Spårvägssällskapets forum och insåg ju längre jag läste att det är en helt utmärkt förklaring till just varför människor inte cyklar, och kände för att dela med mig av insikten. Tråden svänger ganska vilt mellan olika ämnen, men några intressanta cases visas. Dels ställen som är så illa skyltade att det slutar i rent kaos om man ska följa skyltningen och dels olyckor som inträffat. Det finns några människor där med aningens lite att företa sig som ägnar sig åt paragrafrytteri. Mycket spännande. Mer än en gång kommer jag fram till att den lämpliga hastigheten för en cyklist att hålla är så låg att cykeln inte får fungera som fortskaffningsmedel.

Ofta är det fotgängare (= hinder) ivägen, det medför att man borde hålla i stort sett gåfart. Är det inte fotgängare så är det korsningar med bilväg där man i stort sett alltid som cyklist tycks ha det största ansvaret. Medan biltrafiken flödar fint på den närliggande huvudleden så får cyklisten kolla åt typ alla håll var 20e meter eller så för att denne måste forcera ytterligare en överfart där cyklisten har väjningsplikt åtminstone åt något håll, och dessutom måste hålla koll på bilister som inte kan lagen. Är det inte cykelöverfarter så är det märkliga trafiklösningar som är felaktigt skyltade och omöjliga att förstå eller ens cykla igenom utan att bryta mot någon punkt i lagen. Är det inte märkliga trafiklösningar är det urusel beläggning på cykelbanan. Är det inte urusel beläggning så är det någon som parkerat på cykelbanan. Är det inte någon som parkerat på cykelbanan så är det översvämning på grund av usel avrinning... och så där kan jag fortsätta ganska länge börjar jag känna nu. 

Medan jag när jag kör bil har några få väl valda vinklar jag måste hålla koll på (om jag inte kör typ på gångfartsgata) som gör att jag snabbt kan läsa av trafiksituationer måste jag när jag kör cykel vrida nacken av mig även om jag bara glider fram i strax över gångfart. Kanske överdriver jag en smula, men det är markant svårare att ta sig fram på cykelinfrastrukturen på grund av otydlighet och dålig planering samt fotgängare som tyvärr på grund av bristande utformning lätt hamnar fel.

Vad det hela resulterar i är att det är svårt att utnyttja cykelns styrka, att det är ett fortskaffningsmedel. Varför är det svårare att framföra en cykel i 20km/h än att framföra en bil i 50 längs samma sträcka? Det beror på att planeringen är urusel för cykel och att vägarna är anpassade för biltrafik. Cykelbanornas syfte är inte att göra det lätt eller säkrare att cykla, man kan ju lätt få för sig det, utan för att se till att inga irriterande och långsamma cyklister hindrar bilisterna från att gasa på. Om cykling ska bli attraktivt för de "stora massorna" tror jag det är smidighet man måste jobba med. Man måste kunna vila i körningen, precis som man kan göra när man kör bil. Inte tvingas ägna hela cykelturen åt kreativ problemlösning. Hur roligt det än är med kreativ problemlösning så tror jag de flesta helst slipper det momentet på väg hem från en lång arbetsdag.

Till detta kommer också då alltså en regelsamling som får mig, som löst differentialekvationer och integrerat/deriverat mig sönder och samman att skaka på huvudet. Jag tillhör Sveriges mera teoretiskt begåvade personer, är akademiker och antagen vid en prestige-högskola. Jag begriper den inte. Hur ska då människor som inte tycker teoretiska resonemang och ordvändningar är världens mest fantastiska söndags-sysselsättning ha minsta chans att begripa? Ja, jag har körkort för bil, det är inte något större fel på min allmänna trafikkunskap (det antas tyvärr ofta att cyklister är körkortslösa klåpare, vilket stämmer dåligt med verkligheten), men cykellagstiftningen är i en klass för sig. Hur ska cykling någonsin bli attraktivt när reglerna är så komplicerade att det i stort sett krävs att man doktorerar inom just ämnet cykellagstiftning för att man ska kunna ha en rimlig chans att begripa dem?

Jag tror han hette något typ i stil med Snow, han som sa: "Build it, and they will come". Gör det smidigt, minst lika smidigt som att ta bilen, och fler kommer välja cykeln. Gör cykelinfrastrukturen lika bra eller bättre helt enkelt. Det är ju faktiskt också billigt om man jämför med vad bilinfrastruktur kostar, och anses ge samhällsekonomisk nytta som överstiger kostnaden, igen något som bilinfrastruktur inte gör. Och förenkla den där förbaskade lagen.


Kommentarer
Postat av: Anders

En liten tripp över sundet för att se hur cykling både är lättare och populärare. Enkelriktade cykelbanor på båda sidor av vägen och cykelfil i rondellerna för att nämna några orsaker.

2012-07-17 @ 22:02:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0