Bilsamhällets konsekvens

Kartan nedan hittar man i en post på Ecoprofile. Det är en visualisering av en konsekvens av bilsamhället. Den visar hur stor frihet olika generationer av barn (vid åtta års ålder) har tillåtits bland annat med avseende på trafiksäkertheten. Det är ju ingen hemlighet att det absolut största som hänt under dessa generationer är att bilåkandet ökat otroligt mycket, hastigheterna ökat och därmed direkt inskränkt alla människors frihet och säkerhet.

Jag tycker detta är en intressant visualisering. På ungefär ett sekel har rörelsefriheten för barn minskat från 10 kilometer till bara ett tiotal. Det är idag på många platser så osäkert för barn att röra sig ute att de inte får om inte mamma eller pappa kan följa med. Kan inte mamma eller pappa just då så kan man inte träffa sina kompisar eller ta sig till lekparken som bara ligger några kvarter bort. Man blir hänvisad till en stillasittande, onaturlig och inaktiv livsstil, en avskuren livsstil där man separeras från verklig social interaktion och för den delen meningsfull och hälsosam utomhusaktivitet.

Detta är en av de många sakerna som cykelfrågan handlar om, att göra världen tillgänglig för barn, och också för gamla. Cykelbanor borde utformas enligt holländska ideal, "from eigth to eighty". Med andra ord ska cykelbanan kunna nyttjas av alla från åttaåriga barn till åttioåriga pensionärer och allt däremellan utan att detta medför säkerhetsproblem eller framkomlighetsproblem. För detta krävs bland annat bredare cykelvägar, tydligare regler och ett mycket mer medvetet säkerhetsarbete. Det finns inte idag. Stockholm har ju som bekant faktiskt satt en siffra på vad cyklismen är värt: 1 miljard kronor. Resterande infrastruktur är värd typ 80 miljarder i satsningar. Icke-bilägares rätt till frihet i form av rörelsefrihet, rätt till hälsa och säker rekreation menar alltså våra politiker inte är värt mer än lite småslantar. 0,2 procent av vad det är värt att säkra rätten att ägna sig åt miljöförstöring, dråp och gigantiskt begränsande av andra människors frihet (dvs bilism). Men någon måste ju säkra Volvos vinster...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0