El-lastbilar, och el-motorvägar

En futuristisk vision som jag sett någa gånger presenteras i ett inlägg på Ecoprofile. Idén är att på något sätt lägga till möjlighet för främst lastbilar att utnttja el för framdrift på samma sätt som spårbundna tåg kan göra det. Jag har funderat ett tag på att kommentera denna idén och säga vad jag tycker om den. För jag är inte det minsta tilltalad av idiotin. Jag tror inte det är det minsta vettigt att hålla fast vid gammalmodig trafik med extremt hög friktionskoefficient. Jag tror att järnväg är oslagbart vad gäller långa och tunga transporter.

Lastbilar medför nämligen många problem. De sliter enormt på vägarna, har som sagt extremt hög friktionskoefficient vilket medför dålig energieffektivitet och drar upp livsfarliga partiklar för att nämna några problem. Ett tågset sliter förvisso på järnvägen, men jag tror inte att mängden farliga partiklar i luften riktigt når lastbilens nivå. Och visst är anläggningen av en järnväg mer komplicerad och lite dyrare men jag tror energieffektiviteten kompenserar för detta. Lastbilars stora styrka är deras fömåga att ta sig fram. Detta är helt beroende på att vi storsatsat på just väginfrastruktur så att det går en bilväg till varje hus. I Sverge har järnvägen inte utvecklats på ett sekel. Banorna vi har idag projekterades i slutet av 1800-talet. Det är inte så konstigt att den infrastrukturen idag inte passar. Vad vi behöver är ny infrastruktur för både passagerartåg och godståg. Genomtänkta stråk som gör det möjligt att färdas inte bara nord/syd utan också öst/väst. I anslutning till godsspåren behöver kombiterminaler finnas, ett gränssnitt till stadens interna distributionssystem.

Enda fördelen med elmotorvägar är ju att Volvo får behålla sina kunder. Ett skäl gott som något att låsa sig vid helt idiotiska transportlösningar är ju att hålla de egna storföretagen under armarna. Det är så det funkar i Sverige tydligen. Premiera bilism så att Volvo får kunder verkar vara en viktig inriktning. Jag säger inte emot att bilar rullar, men tåg rullar betydligt bättre!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0