Fler företag förklarar krig mot kunderna istället för att utforma en vettig affärsplan

I en artikel i SvD skrivs det om nästa bransch som tänker gå i upphovsrättsmaffians fotspår. Det är telecom som vill "stoppa gratissamtal" som de väljer att säga. Med andra ord handlar det om att göra skillnad på data och data. Man vill stoppa nyttjande av exempelvis VoIP (tillämpas av exempelvis Skype) genom att tekniskt spärra det, främst på mobila enheter. Men låt mig säga det på ett annat sätt. När jag skickar data som innehåller min röst så ska detta kosta mera än när jag skickar lika mycket data i text, bilder eller webbsidor.

Vad det i praktiken handlar är att mobiloperatörers affärsplaner föråldrats. Istället för att anpassa sig till verkligheten där konkurrensen ökat och ens egen teknologi och ens egna tjänster inte längre upplevs som konkurrenskraftiga vill man utestänga konkurrensen genom att tvinga fram virtuella begränsningar. Vi pratar alltså om ytterligare en svit företag som vill stoppa tiden eftersom utvecklingen börjar göra deras verksamhet mindre lönsam.

Vad det här kommer sluta i är svårt att säga. Antagligen så kommer det betyda ökad sniffning av användardata som passerar. Integriteten för användare (och användardata) försämras. Framför allt kommer det betyda att användare tvingas betala mer för vissa helt ekvivalenta tjänster, helt utan rimlig orsak. I min värld borde åtta binära bitar (en byte) kosta lika mycket att skicka helt oberoende om den råkar representera ett chattmeddelande, ett röstmeddelande, ett e-mail eller streamad film. Det är ju den tjänsten man köper och utnyttjar. Så länge jag utnyttjar tjänsten inom lagens gränser borde telecom-bolagen rent ut sagt ge blanka fasen i vad jag gör.

Jag börjar bli trött på branscher som förklarar krig mot kunderna istället för att utvecklas. Men det värsta är att politikerna verkar stödja detta. Med bakgrund av IPRED, SOPA, ACTA och liknande våldtäkter på människors frihet och integritet samt samhällets allmänna rättsuppfattning känns det befogat att oroa sig för hur politiker kommer agera. Jag skulle inte bli förvånad om även politiker började anamma telecom-lobbyns retorik, att VoIP är stöld, som att tjuvkoppla elmätaren och allt vad det heter. Stöld som måste lagstiftas bort och till varje pris bekämpas, när det i själva verket är det omvända som är stölden; att ta mer betalt om man råkar vilja ringa än om man accessar en webbsida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0