"Forskning" om Facebook

Det har sina fördelar att gå upp tidigt ibland. Jag tillbringade en timme i cykelsadeln i arla morgonstund lyssnandes till MixMegapols morgonprogram i Göteborg. Det är Rivstartsgänget som fått ny arbetsgivare och musik. Då fick jag höra talas om att man forskat om Facebook. Bara det är lite intressant. Med sig i studion hade de en kvinna som heter Ida Nilsson och som är informationsstrateg. Forskningen genomfördes av doktorander vid Göteborgs Universitet. DN drog på stort i följande artikel.

Den har formatet av en larmrapport, men jag tror inte man ska ha det förhållningssättet. I studien framkom att de som deltog använde facebook runt 75 minuter. Männen generellt sett något mindre, kvinnorna generellt sett något mer. Nilsson säger också att kvinnor verkar intressera sig mer för relations-biten av facebook medan män i större utsträckning använder det som en kanal för att provocera. Ungefär halva Sveriges befolkning är medlemmar och 3,1 miljoner användare är aktiva i stort sett dagligen. Det finns mer saftig statistik för den som vill förkovra sig.

Det ska nämnas ett problem med studien. Ett ganska viktigt problem. Notera att jag valt att bara prata om deltagarna i studien. Normalt generaliserar man den här typen av studier. Omkring 1000 enkäter har besvarats och den åldersmässiga spridningen är mellan 14 och 74 år. På ytan ser det ut som att man kan säga att detta gäller alla svenskar. Men det gör den i själva verket inte. Det förhåller sig nämligen så att urvalet är dåligt gjort. Man har valt att göra ett event på facebook och sprida det via forskarnas egna nätverk och sedan låtit det sippra vidare till nätverkets respektive nätverk. Detta var uppenbarligen ett sätt att få 1000 svar, men det är inte statistiskt korrekt och man kan alltså inte generalisera resultatet. Jag vet inte om doktoranderna eller informationsstrategen läst matematisk statistik, men tydligen har de i alla fall inte begripit hur man designar undersökningar för att få generaliserbara resultat. Nilsson säger att hon är av uppfattningen att urvalet är representativt för Sverige. Det är en hypotetisk möjlighet, men det är omöjligt att säga. Sanningen är att ingen har en aning eftersom deltagarna inte utvalts slumpmässigt utan på något sätt är kopplade till forskarna via nätverk, utökade nätverk och så vidare. Detta medför att man inte kan göra den sedvanliga generaliseringen och normalapproximera.

Jag ska försöka att inte anlägga en tråkig vinkel på det här, men det är inte första gången jag tjatar om det. Matematik är ett ämne som alla har nytta av att kunna. De här forskarna har gjort ett stort arbete som nu är helt och hållet meningslöst. Det kan inte säga oss ett dugg mer än att i den urvalsgruppen av 1000 personer så förhåller det sig på ett visst sätt. Jag kallar det bortkastad tid. I generella termer har inte människans vetande ökat ett dugg. Jag är faktiskt smått chockad över att ingen professor gick in och sa stopp. Den här forskningen är så ovetenskaplig att det är förvånande att den är gjord vid ett universitet. Hade jag designat mitt lilla miniprojekt inom ramen för en 7,5hp - kurs i Matematisk Statistik (som gick ut på att designa en undersökning) så illa, då hade jag fått underkänt. En av de viktigaste poängerna som föreläsaren hade vad gällde design av undersökningar var att man måste vara väl medveten som statistiker om vilken fråga man ställer och se till att urvalet verkligen stämmer överens. Som sagt är jag chockad över att detta kardinalfel förekommer i riktig forskning. Det visar hur fruktansvärt illa det är ställt. Mer matte omgående så att forskarna lär sig att designa vettiga undersökningar som ökar människans vetande, som går att generalisera!

Bortsett från den anmärkningen så finns det dock intressanta resultat och teorier. Kanske kan undersökningen användas som en språngbräda för att göra riktig forskning, en hjälp att formulera hypoteser. Forskarna har en del olika intressanta tankegångar, framför allt vad gäller trender. Jag hade personligen en lång diskussion på Facebook om Facebook. Jag är av uppfattningen att Facebook-trenden har peakat och kommer dala och ersättas av något annat. Jag har mina egna tankar om vad som kommer ersätta och när. Men det jag är riktigt säker på är att vi bara sett gryningen av sociala medier. Det är ännu i sin vagga. Det ska bli intressant att se vilka vägar utvecklingen tar.


Kommentarer
Postat av: Louise

Det här med hur man gör urval till undersökningar och vilka slutsatser man drar är spännande. Själv har jag haft tenta i just matematisk statistik idag. Dock förekom knappt några sådana här frågeställningar i kursen, utan den handlade mer om att räkna på hur säkert man kan dra olika slutsatser om hela befolkning Förutsatt att man har slumpmässigt urval. Tyvärr har jag också haft en kass föreläsare, men statistik i sig är sjukt intressant.



Lögn, förbannad lögn och statistik, eller hur var det nu?

2012-03-08 @ 22:50:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0