Intressant mejl från Chalmers

Jag verkar inte få slut på ämnen att blogga om idag. Jag tänkte att det räckte med två bloggposter och sedan läste jag mejlen:

"The IT Section at Göta student union  invites you to a seminar about WOMEN IN IT.

Location: 12th of March from 13 to 15, Kuggen, Lindholmen, first floor.

Speakers:

-Lisa Ryrholm representative from the organisation DataTjej and student in Chalmers; is going to talk about the organisation DataTjej, how you can become member as well as the DataTjej conference happening in Stockholm every year and the opportunities it offers.

-Lotta Helin chairperson for the organisation WinIT also working in Sogeti; is going to talk about WinIT, how does the organisation work how you can participate, she will also talk about Sogeti and the opportunities the company offers

-Anna Höglund IT recruiter/headhunter working in Safemind is going to talk about employment opportunities and how does a recruiter think.

-Annika Dahlqvist employee at Ericsson will talk about her career path at Ericsson from programmer to system engineer, team leader and organisation developer. She will also give the crowd inside information on how does Ericsson’s work environment look like and why it is exciting for her to work there.

We will finish with food and mingle, as well as the chance to win inspiring books on women in technology.

More info: http://gota.gu.se/english/sections/it-section/news/news-detail//women-in-it-seminar-at-the-it-faculty.cid1067846

The seminar is co-organized with the Equal Opportunity Committee at the IT-faculty.


Hälsningar
Magnus"

Jag har inte sett något event "Män inom IT", och något säger mig att jag inte kommer att få se det heller. Jag ska också säga att jag helst inte vill se ett "Män inom IT". Jag vill se ett "Människor inom IT", eller "Att arbeta med IT". Jag känner mig inte heller så speciellt välkommen. Det verkar mest handla om att uppfostra IT-branschen, förklara hur nedgubbad branschen är och se till att den blir lite mindre gubbig. Jag berättade för min flickvän som reagerade starkt negativt. Hon tycker det känns näst intill förolämpande mot henne och alla andra kvinnor att det hela tiden ska curlas med just dem. Det känns spännande att seminariet är samorganiserat en kommitté för lika möjligheter. Den borde byta namn till kommittén för kvinnocurling, alternativt kommittén för kvinnogriseri.

Det här hänger också ihop med den första blogposten jag skrev idag på temat internationella kvinnodagen. När ska kvinnor få slippa att bli offerkoftade, att bli curlade och framlyfta specifikt? Det börjar ju bli löjligt. Kan inte kvinnor utan speciella dagar, gräddfiler och extra uppmuntran? Jag tror de kan det. Att påstå något annat visar bara att man har en misogyn kvinnosyn hämtad från medeltiden. Igen så förlorar feminismen på rent självmål. Man påstår

1. Kvinnor kan, minst lika bra som män
2. Kvinnor kan inte hävda sig själva och måste därför lyftas fram

Det får jag till en motsägelse. Hur kan man vara minst lika bra som män och inte lika bra som män samtidigt? Nej, som sagt är det klart att kvinnor kan. Allt annat är löjligt dravel. Så sluta upp med kvinnocurlingen och ge kvinnor tillbaka sitt personliga ansvar för sina egna liv och val. Som sagt i tidigare bloggpost är det nog den största kvinnodiskriminerandet idag, att hela tiden påtvinga kvinnor en offerroll. Feminismen är alltså med andra ord sannolikt det största hindret för kvinnors jämställdhet idag. Man blir ju lite lätt förvirrad eftersom feminismen ofta ljuger och påstår sig vara för jämställdhet. Men när man synar rörelsen i sömmarna ser man att det mest handlar om maktspel, könsegoism och manshat. Det är dags att kasta ut feminismen och förpassa den till ideologiernas skräphög tillsammans med kommunism och andra misslyckade ideologier. Vi behöver jämställdhet, Sveriges kvinnor och män behöver jämställdhet. Inte feminism.


Kommentarer
Postat av: AV

Och genom att just fokusera på att få kvinnor att välja manliga yrken, men inga satsningar på att få män att välja kvinnliga (Organisationen KillVård någon?)visar man att manliga val är finare. Var det könsmaktsordning det kallades? Isf skapar man den själv.

2012-03-09 @ 23:03:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0