Säkrare lösningar för tung trafik i stadskärnor

Ett säkerhetsproblem i stadskärnor i Sverige idag är tung trafik, då främst lastbilar. I Stockholm står lastbilschaufförer med tillhörande lastbilar för 6 av 7 dödade cyklister. Det största riskmomentet är vid högersväng har jag förstått efter att ha läst in mig på ämnet. Den så kallade "döda vinkeln" är väldigt stor. Kort sagt kan man säga att lastbilschaufförer har liten eller ingen möjlighet att hålla den minsta koll på vad som händer runt omkring fordonet. Det är ingen naturlag att det måste vara på det sättet, det beror på dålig design.

Vi vet väl alla hur en lastbil ser ut? Det är stora åbäken med föraren placerad högt ovanför all annan trafik, så högt upp att uppsikten och möjligheterna till kontakt och interaktion närmar sig noll. Detta fungerar utmärkt på landsväg och motorväg. Positionen erbjuder bättre sikt för föraren och utrymmet under hytten kan utnyttjas för motorn. Så erhåller man en kompakt design med maximal lastkapacitet.

I staden är det dock en katastrofal lösning. De döda vinklarna är som sagt alldeles för stora och svårigheten att skapa kontakt mellan lastbilsförare och andra trafikanter runt om är i stort sett obefintliga. Det finns också andra nackdelar. I och med hyttens höga placering måste föraren klättra upp och ned. När man sysslar med långkörningar och sitter timmar i taget i hytten är detta ingen katastrof, men när man gör varuleveranser eller sysslar med sophämtning och liknande så ska man ut var och varannan minut. Det blir väldigt mycket upp och ned, något som sliter på kroppen.

Detta är designfel som har sitt ursprung i en industri som är konservativ och inte vill tänka nytt (trots att världen runt om förändras). Jag har pratat med anställda hos underleverantörer till industrin som är verksamma inom den lite mer datoriserade delen av bilen och det tar inte lång stund innan de nämner hur konservativ industrin är, hur segt det går att föra ut nya tankar och idéer. Men det har inte hindrat vissa intressanta koncept från att nå ut, till och med till marknaden. Nedan är två länkar till intressanta koncept:

http://www.cyklistbloggen.se/2011/10/svd-idag-hogersvang-en-dodsfalla-for-cyklister/

http://pitaya.se/?p=71

Båda koncepten bygger på att man flyttar ner hytten till nära gatuplanet. Detta ger föraren betydligt bättre uppsikt och möjlighet för kontakt mellan förare och omgivning. Man kan också välja att designa hytten och speglarna så att den döda vinkeln kraftigt minskar. Det går att inse att möjligheterna att upptäcka cyklister som cyklat upp på högersidan vid ett rödljus ökar kraftigt och det gäller båda koncepten. Det som skiljer koncepten åt är att det ena konceptet (översta länken) bygger på ett lastbilschassi medan det andra (undre länken) bygger på ett busschassi.

Hur som helst är det utmärkta idéer att placera föraren närmre trafiken i det här fallet. Hela döda vinkeln går dock inte att designa bort. Däremot kan man tekniskt med hjälp av sensorer enkelt hindra incidenter med nedmejade oskyddade trafikanter genom att trigga automatisk inbromsning. Det ger en säkrare miljö för alla att röra sig i. Det finns massor av spännande möjligheter på tekniksidan. Videokameror, radar, sensorer och allt vad det kan vara. Det är inte ett argument att lastbilsförare inte kan se. Ifall så är fallet så är det ett problem som måste lösas, så enkelt är det. Tekniken finns.

En annan lösning på döda-vinkel-problemet är att sätta upp speglar i korsningarna som täcker in dessa vinklar. Detta är en low-tech lösning som har styrkan i att den inte kräver någon som helst anpassning av nuvarande fordon, men det är samtidigt en nackdel. Vidare så placeras ansvaret då inte hos speditörerna som opererar de livsfarliga plåtburkarna utan på kommuner. Det känns lite skevt. Men jag ser det som ett möjligt komplement som kan vara intressant att titta på.

Nästa steg är att utbilda förarna. Cyklister och fotgängare, de som dödas alltså, kan inte rimligen förväntas göra allting rätt. När små missar som man kanske inte ens har rimlig orsak att ha koll på (såsom den exakta utbredningen av en död vinkel för en given lastbil) är potentiell dödsrisk är något fel. Många har försökt påstå att det är cyklisterna som ska utbildas, men jag tror man missar något. Lastbilschaufförer är yrkesmän, proffs. De kör yrkesmässigt och ska rimligen anses ha ett större ansvar, en större kunskap och mer erfarenhet. Det är dessa yrkesmän man i första hand bör utbilda efter de nya förutsättningarna med kraftigt ökande cyklism. Gör åkerier och speditionsbolag det idag? Inför man några av föreslagna koncept bör man också självklart utbilda så att alla förare vet om det. Varför inte införa en innerstadslicens? Likväl som att köra med släp är det ju en säregen utmaning att köra bland oskyddade trafikanter i storstadens trånga miljöer. Det kräver kunniga och specialiserade förare.

Det finns inte heller några större problem med att genomföra dessa förbättringar. Lastbilarna är redan utvecklade för helt olika uppgifter. Det finns en lastbil som är designad för långrutter och en annan som man använder mellan speditionshallarna och slutkunderna. Man optimerar motorstyrka och storlek beroende på uppgift. Nästa steg är bara att optimera även designlösningar.

För att få fart på detta och också för att sätta ner foten och kräva att alla trafikanter i city ska kunna samspela på ett rimligt sätt är mitt förslag att lämplig instans beslutar om att införa ett förbud mot fordon som inte är anpassade för stadskärnor i stadskärnorna. Ge en frist på säg 5-10 år eller liknande för åkerierna att hinna byta ut flottan. Kanske kan man kräva vissa åtgärder inom kort tid (exempelvis att döda vinklar hanteras genom att kamerautrustning monteras)? Det ger också tillverkare möjlighet och incitament att ta fram mer varutransportfordon som är lämpliga för stadsmiljö. Att trotsa förbuden bör belönas med indraget körkort och åtal för uppsåt till mord eller dråp. Årligen dödas människor på grund av att vi tillåter fordon i stadstrafiken som är dåligt designade för att klara sin uppgift. Det är vidrigt att ens tänka på det. Stadskärnan ska tillhöra människorna, inte lastbilar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0