Jag kräver infrastruktur för all typ av nyttotransporter på cykel!

Jag tänkte plocka upp en tråd som jag kände blev lite löst liggande sen förra posten. Det handlar om storhandlaren på väg hem från ICA på sin lite bredare lastcykel och föräldern som är på väg till dagis med sina barn i cykelkärran. Det handlar om allas lika rätt till en fullgod, säker och funktionell infrastruktur för daglig nyttotransport. Idag saknas en hel del infrastruktur för alla typer cyklister, men vissa cykelfordon är nästan omöjliga att framföra lagligt på den infrastruktur som finns. Detta trots att det rör sig om lagliga och godkända fordon, fordon som infrastrukturen definitivt ska fungera för.

Ett vanligt oskick är exempelvis att sätta upp "cykelfällor". Detta är en konstruktion, vanligen uppförd som stålstaket, som tvingar cyklisten att utföra en serie av skarpa 90 - 180 graders svängar på en femöring. Att ta sig igenom med en "vanlig" cykel är genomförbart även om det är komplicerat, men att med cykelkärra eller en längre lastcykel/tandem ta sig igenom måste betraktas som helt omöjligt. Svängarna är så skarpa och passagen så smal att längre eller bredare varianter av cykelfordon helt enkelt inte kommer igenom.

Ett annat exempel är bredden på cykelbanan. Jag har inte själv mätt någonstans, men jag har googlat. Det är skillnad på rekommendationer och verklighet. Idealt ska dubbelriktade gång/cykelbanor vara över 3 meter breda, cykelbanor utan fotgängare två meter breda. I verkligheten så är det minsta måttet 0,7 meter i Stockholm. Nu vet jag inte om det gäller enkelriktade eller dubbelriktade cykelbanor (min gissning är på det första) men 0,7m är smalare än det standardmått som gäller för vad en cyklist på en standardcykel fysikt tar, vilket är 0,75m. Framför man en lastcykel eller cykelkärra så kan fordonet bli bredare än 0,7m. Upp till 0,9m bredd har jag sett att cykelkärror har i handeln. Sen måste man lägga till lite vingelmån på det. Då blir plötsligt två meter dubbelriktade cykelbanor (vilket är nått idealmått) plötsligt smalt. Endast en decimeter blir då över per fordon om man antar att två breda fordon möts samt att inga andra hinder finns på cykelbanan.

Just det där med andra hinder är spännande. För det är nämligen så att cykelbanan betraktas som avstjälptningsplats för diverse saker som är ivägen. Det rör sig om containrar vid byggen, grävare, rör som ska grävas ner osv. Att ta sig förbi med en vanlig smal cykel är väl "en smal sak" om man är någorlunda skicklig, men att ta sig förbi med cykelkärra är helt omöjligt, fysiskt. Det finns ingen meter bredd att vara på. Alternativet är att med sin cykelkärra med barn i åka mitt ut i biltrafiken. Vilken förälder gör det? Samma sak gäller avspärrningar för vägarbeten och andra entreprenader. Cykeltrafiken får ju sällan ens en hänvisning, mer än att skippa cykeln, som jag skrev om i förra posten.

Ett tredje exempel handar om parkeringar. Det finns i Göteborg ungefär 7500 cykelparkeringar (att jämföra då med ca 160 000 bilparkeringar), men dessa är avsedda för "vanliga" cyklar. Vad jag vet finns exakt noll parkeringsplatser för exempelvis cykelkärror. Så vart ska föräldern som skutsat sina barn till dagis i cykelkärra göra av den sen? Vart ska storhandlaren parkera sin lite bredare lastcykel? På en bilparkeringsruta? Det finns ju knappt cykelparkeringar för vanliga cyklar vid livsmedelsbutiker.

För mig är cykeln ett självklart inslag som bärare av vardagens nyttotransporter. Det är hälsosamt, miljövänligt och yteffektivt. Det är samhällsnyttigt och ekonomiskt samt hjälper till att bryta oljeberoendet. Men om cykeln ska kunna bli ett seriöst alternativ för transporter måste infrastrukturen anpassas för att möjliggöra flera typer av vardagstransporter. En förälder måste kunna klara av storhandlingen och barn utan krångel. Här ser jag att teknologin finns, det finns cykelkärror och det finns lastcyklar samt elassistans. Det går med lätthet att konstruera ett cykelfordon som gör jobbet. Problemet är att det inte finns möjlighet att framföra och parkera det på ett rimligt sätt. För att bryta bilberoendet måste infrastrukturen klara av cyklar som gör mer än att bara transportera EN enda person från punkt A till punkt B. Cykelinfrastrukturen måste också klara av cyklar som löser större problem, såsom att hämta på dagis och handla under samma resa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0