Stadsförfulning

Jag läser ganska ofta om hur många byggprojet, kollektiva transportlösningar med mera förhindras för att det på något sätt "förfular" staden. Jag läste exempelvis en lång tråd om maglev, som ofta byggs upphöjd bland annat för att inte uppta plats i det attraktiva gaturummet. Det är också dess stora fördel. Det är relativt billigt att göra upphöjd maglev jämfört med att gräva ner en tunnelbana exempelvis. Jag tror också att många har läst om diverse byggprojekt som stoppats eller fördröjts kraftigt för att det ansetts vara "förfulande". Slussen i Stockholm lär ju inte få utformas så att fler byggnader med plats för bostäder kan komma till i attraktivt läge, eftersom det "förstör" någon utsikt. I genomsnitt så har jag hört att byggprojekt överklagas i 3 år till motsvarande 15 procent av totalkostnaden.

Jag vet inte hur det är med ifall maglev eller alla byggprojekt verkligen förfular, det lämnar jag därhän. Idag vill jag lyfta vad jag anser förfulat staden mest. Och det är bilinfrastruktur. Man kan säga mycket om asfalt, men det är då absolut inte "vackert". Gråsvarta barriärer som ligger utlagda precis överallt. Ni vet hur det ser ut va? Jag behöver väl inte visa bilder på hur enormt fult det är? När man inte planerar för bil så kan det istället se ut så här:

Jag vet, det finns lite asfalt, och lite plats för bilar, men här gäller att fotgängare och cyklister har företräde och var i fokus vid planeringen. Det är Kemigården på Chalmers. Men man kan ju ta ett annat vackert exempel:

Gamla Linköping, en fantastiskt vacker stadsdel i Sveriges femte största stad. Mer exempel:

Kungsportsplatsen i Göteborg (där bilar visserligen inte är förbjudna, men kraftigt nedprioriterade).

Vad har då dessa platser gemensamt? Jo, de har utformats för människor och inte för bilar. I Gamla Linköping handlade det om att bygga en plats för människor att vila, upptäcka och uppleva. På Chalmers handlade det om ett projekt att designa Kemigården utifrån hållbarhetsperspektiv. Det finns en fantastiskt vacker cykelparkering som man ser början på. Jämför det med de groteska bilparkeringarna (som oftast är fyrkantiga betongblock eller enorma fyrkantiga gråa asfaltsplaner) som krävs för att supporta bilism...

Jag tycker det är sjukt märkligt att man pratar om att maglev förfular staden, om man inte samtidigt tittar på elefanten i rummet: Den enorma infrastruktur som krävs för att supporta bilismen. Det tar otroligt med plats och det slutar i något slags betong-getto som människor söker sig bort från, där människor inte vill vara. Men jag har å andra sidan inte pluggat Arkitekt, så vad vet jag... Arkitekturskolan i Stockholm ska enligt arkitekter vara något alldeles exceptionellt fantastiskt. Så jag kanske bara har dålig smak... Men jag tittar på de där bilderna ovan och tänker att om vi kunde få ner antalet bilar så skulle det nog bli mer plats för människor. Cykelparkeringar kan göras estetiskt tilltalande, cykeln kan utan problem ta sig fram på vacker plattbeläggning och tar inte mycket plats i anspråk, bullrar inte och skitar inte ner. Cykeln passar in i den miljö människor verkar söka sig till för att göra saker, för att umgås och för att helt enkelt LEVA.

Någon annan som har åsikter runt det här med om bilism och bilinfrastruktur är förskönande eller förfulande?


Kommentarer
Postat av: felicia - fotokobran

var med och bestäm! :)

skulle vara jättesnällt om du ville lägga din åsikt! :)

http://fotokobran.se/2012/may/vad-onskar-ni-1.html#comment

2012-05-16 @ 23:21:44
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0