Twizy

Jag kan tänka mig att det är lite ovant att se något så skamlöst som bilreklam på bloggen. Jag har sen jag kommenterade URBEE svängt och blivit mer negativ mot bilar. Många grundläggande problem är nämligen kvar. Trängseln blir inte löst av mindre bilar då ytan de upptar främst beror av vägbredden (som kommer vara fortsatt väldigt bred för att familjebilarna ska garanteras ohämmad framkomlighet) och hastigheten (vilken alltså behålls på en fortsatt oroväckande hög nivå). Säkerhetsproblemen försvinner inte heller, och inte heller ohälsan. Men kanske bör man ändå titta på de koncept som finns när man praktiskt taget ramlar över dem? Jag tänkte i alla fall göra ett försök.

File:Twizy-IMG 6827.JPG

Fordonet ovan ramlade jag över när jag såg på 5th gear på Discovery channel. Det är överlag ett märkligt program. En av programledarna vände och gick när de skulle undersöka en Ford Focus i samma avsintt som Twizy skulle presenteras. Den hade för få hästkrafter. Det var helt enkelt under hans värdighet tydligen.

Programmet innehåller vanligen en mix av extremt dyra bensinslukande komersiella och icke-komersiella vidunder. Så jag blev rätt förvånad när det här fordonet dök up. Det är en Renault Twizy. Den finns i två utföranden. Den ena har 5 hästars motor och klarar 45km/h. Den andra har 17 hästkrafter, toppar på cirka 80km/h. Fordonen kan köra cirka 100km under grovt idealiserade förutsättningar. Renault själva säger att common use-case ger cirka 80km och worst-case ger cirka 50km.

Som man ser på bilden är Twizy extremt liten. Dörrar lär vara tillval om jag förstod saken rätt, och de öppnas uppåt på ett väldigt yteffektivt sätt. Bilen saknar sidorutor. Den väger 450kg. Det måste medges att det är ett klart steg ner i vikt från de 1,5-2 ton som många andra bilar på marknaden väger. Den tar en person och en pygmé. Tittar man strikt på vad common-case är för bilanvändande kan jag tänka mig att det här fordonet svarar upp mot det. 1,2 personer cirka 3-10km enkel sträcka, pendling. Det är så bilen rent statistiskt används. Det är intressant att det faktiskt kommer fordon som svarar upp mot den definitionen i allt större grad. 

Det är dock svårt att tro att det här fordonet attraherar vanebilister. Den erbjuder inga hästkrafter att ragga bimbos med och den är väldigt strikt ett verktyg istället en leksak. Utöver detta får man inte in en barnfamilj i den, det går inte att shoppa med den och det går inte att resa långt. Man känner sig också väldigt utsatt i den eftersom precis allting runt omkring i trafiken är mycket större och den känslan är obehaglig. Jag cyklar, så jag har gott om erfarenhet av den känslan. Programledaren som testade bilen uttryckte det som att hon aldrig skulle få för sig att ta med sig barn i den. Att detta egentligen är ett problem med biltrafiken primärt, om inte alla envisades med att köra runt med två ton pansar skulle saken inte vara ett problem, är en annan fråga.

Men Renault jobbar med lite okonventionella metoder. Bilpooler är en modell som man testar. Man testar också att istället för att sälja batteriet hyra ut det tillsammans med ett försäkringspaket med vägassistans och kostnadsfritt batteribyte om batteriet slits ut. Det gör att listpriset för fordonet är ca 70 000 kr, vilket väl kan betraktas som hyfsat billigt.

Nog med fakta. Finns det då någon funktion för bilen i en modern och urban stad? Jag är av åsikten att de uppgifter bilen är utformad främst för enkelt klaras med cykel. Men är cykeln bättre då den tar mindre utrymme i anspråk, förbättrar folkhälsan och sänker tempot på gatorna till ett tempo som är i stort sett ofarligt för alla i omgivningen. Jag lutar åt att individuell motoriserad transport kanske främst har en plats när det gäller frakt av tunga och skrymmande föremål, transport för rörelsehindrade och liknande. Saker som inte klaras med cykel och kollektivtrafik. Men kanske kan man tänka sig att den kan ersätta behovet av boendeparkering vid lägenheter. Istället för personliga parkeringar kanske man kan ha en bilpool i källargaraget. Det finns forsking som visar på att bilpoolande människor minskar sitt bilåkande totalt sett. Det vore i så fall bra. Det kanske kan vara ett alternativ för personer som vill bryta med beroendet av den typiska Volo-kombin men ändå vill kunna åka iväg på lite utflykter på lediga dagar?

Jag har generellt sett svårt att förhålla mig till den här typen av bilar. Är det positivt med förbättringarna eller visar det bara att vi lever kvar i det gamla och är oförmögna att ställa om? Någonstans landar jag i att det inte handlar om teknologi utan om hur den används. Och där får väl framtiden utvisa om vi förmår utnyttja det här med motoriserad transport klokare och ifall det här är ett steg mot det eller inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0