Krister Isaksson om hur cykelinfrastrukturen utformas idag

En av Sveriges fåtaliga cykelexperter är Isaksson, som jag skrivit tidigare arbetar han som trafikplanerare i Stockholm med fokus på just cykel. På hans blogg har han nu i några veckor ägnat sig uteslutande åt att såga utformingen av cykelinfrastrukturen. Jag tycker det han säger är viktigt, så jag tänkte lyfta några citat. Det finns ju ett helt gäng med urusla lösningar, och han kommenterar några:

Skyltar och stolpar i cykelbanan
"Nu sticker jag ut hakan och säger att INGEN projektör, gatuingenjör eller entreprenör skulle ens komma på tanken att ställa ut en stolpen i körbanan så som vi ser på dessa bilder, än mindre gå till handling och GÖRA det. Men cykelbanan, den kan användas till lite vad som helst! Där färdas ju enbart "leksakstrafikanter" som får ta det lite lugnt och se sig för, då går allt bra!"

"Har ni någonsin sett att ytan där gående ska stå och vänta på grönt vid övergångsstället har placerats i körbanan? Eller att en signalstolpe för cyklister ställs ute i körbanan? Men på cykelbanan går det bra att placera ut dem. Inte konstigt att det blir konflikter och irritation mellan gående och cyklister, och vem ska lastas för det? Inte heller konstigt att många av cyklisters singelolyckor kan härledas till brister i infrastrukturen. Det känns ju inte som Nollvisionen omfattar cyklister när man ser och dagligen tvingas uppleva detta på sina cykelturer."

http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-8.htm

Gemensam gång- och cykelbana
"...en gemensam gång- och cykelbana är just gemensam! Finns ingen regel för var man ska gå resp. cykla utan tanken är att trafikanterna ska lösa detta själva, därav gemensam. Mellan cyklister råder högertrafik. En riktig skitlösning anser jag som inte bör användas. Gynnar varken gående eller cyklister. Speglar mer ett förlegat, okunnigt och omodernt synsätt på cykeltrafik."

http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/konfliktdesign.htm

Vägbommar
"Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor."

http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-5.htm

Slutligen
Det är gött att någon som själv är insyltad i trafikplaneringen äntligen vågar säga ifrån. Som vi ser ovan så är utformingen av cykelbanor många gånger direkt livsfarlig. Skyltar mitt i vägbanan, olika former av betongsuggor, olika bommar och "cykelfällor", allt är riktigt farligt särskilt när det är mörkt. Människor har dött på grund av det förbannade oskicket att göra hinderbana av körbanan. Gemensamma ytor är inte farliga, men otrygga för framför allt fotgängare och ineffektiva för cyklister, som upplagt för konflikter. Och sen undrar man varför alla tar bilen... Jo tjena...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0