Och så hände det

Jag varnade för det. Det var bara en fråga om tid. Och för några dagar sedan så hände det. En cyklist blev sprutlackerad av smutsigt vatten en lastbil stänkte upp längs med E20. Lastbilsföraren gjorde sig inte bara skyldig till brottet att stänka ner en oskyddad trafikant och därmed vålla egendomskada utan även till brottet smitning. Lyckligtvis var det inte jag som var cyklisten som drabbades, men jag hörde hans skrik trots att jag befann mig ett hundratal meter från platsen. Det värsta är att det inte skulle ha behövt hända om ansvariga tog sitt ansvar. Lösningen är enkel. Sätt plexi eller högt bullerplank mellan den tungt trafikerade motorvägen och cykelbanan jämte. 

Ett alternativ vore att motorfordonsförare lärde sig lagen. Det framgår med all önskvärd tydlighet (via en del prejudikat också) att nedstänkning är förbjudet, att det räknas som vårdslöshet i trafik att framföra sitt fordon så snabbt att oskyddade trafikanter riskerar att bli nedskvätta. Går det inte att hålla skyltade 70 för att man riskerar att skvätta ner oskyddade trafikanter så är det vårdslöst att göra så. Betyder risken att man måste krypköra förbi i 10 km/h så är det den hastigheten som ska hållas. Men att motorfordonsförare skulle följa lagen, trots körkort, är väl något av ett önsketänkande när det gäller hastigheter. 

Om nu bilister hade följt lagen så hade situationen trafikmässigt blivit ohållbar. Så för att bilister ska slippa ägna sig åt civil olydnad och för att cyklister och fotgängare ska slippa drabbas är det viktigt att de löjliga stängsel-grejerna blir utbytta mot solida väggar som står emot skvätt från motorvägen. Det finns två ställen som infaller sträckan Olskroken/Munkebäck. De måste åtgärdas omgående!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0