Polisen, cyklister och sanningen

Vi har alla hört de svepande generaliserande kommentarerna omkring hur cyklister inte sköter sig i trafiken. De far fram som fartdårar i lycra och lyckas samtidigt vara ivägen för och blockera den riktiga (bil)trafiken för att de är så långsamma och bara vinglar runt. I total anarki ignorerar cyklister alla lagar och regler, och vad värst är; ofta utan hjälm. Ingenting har de innanför pannbenet att skydda, Likt självmordspiloter far de omkring och är en fara både för sig själva och andra.

Vad som är sant och inte spelar ingen större roll när vi människor börjar lufta vår uppdämda ilska. Och det kan väl vara okej. Jag kan leva med att dessa historier förekommer över köksborden lite varstans i Sverige. Det florerar alla möjliga myter över våra köksbord. Historierna är helt uppåt väggarna osanna naturligtivs, men faktacheck vid köksbordet? Nej, någonstans måste det finnas en frizon för trams också.

Vad som däremot är problematiskt är när myndigheter såsom polisen gör officiella uttalanden baserade på dessa myter. På kort tid har polisen gjort flera riktigt klumpiga uttalanden i tidningar. Från Stockholm rapporterar Metro och SVD om en hastighetskontroll på Götgatan. Här påstår polisen att cyklister dödat 3 personer i området runt Götgatan de två senaste åren. Eftersom cyklister dödar 1 till 2 personer per år i den nationella statistiken är siffran märklig. Det skulle betyda att i stort sett alla dödsolyckor i Sverige orsakade av cyklister inträffade i området runt Götgatan de senaste två åren. En ganska häpnadsväckande uppgift ifall den skulle vara sann. Vidare påstås att flera hundra har skadats av cyklister.

Tyvärr för polisen då är uppgifterna inte sanna. När SVD granskar uppgifterna framkommer att det endast skett 35 olyckor mellan cyklister och fotgängare, varav endast en dödsolycka, sedan 2010. Den dödsolyckan inträffade vid Stadsgårdskajen år 2012. Hur polisens hastighetskoll på Götgatan minskar riskerna vid Stadsgårdskajen är en gåta.

I Göteborg påstår polisen att cyklister som bryter mot lagen är en fara för sig själva och andra. Vidare påstår de att cykeln säkerhetsmässigt är likvärdig med en bil. Det senare påståendet faller på sin egen orimlighet. Det krävs endast mycket små kunskaper i klassisk mekanik för att klara av att falsifiera det påståendet. Man kan också använda statistik. Följande graf visar respektive trafikslags procentuella andel dödade i trafiken.

Det är uppenbart att bil och cykel inte är säkerhetsmässigt likvärdiga.

Att cyklister som bryter mot lagen skulle vara en fara för sig själv och andra är också ett påstående som måste granskas. Som framgår av bilden ovan tycks cyklister inte vara någon större fara för andra. Men de kan ju vara en fara för sig själva. Cykelolyckor utgörs till 70-80 procent av singelolyckor. Vad som är slående är att merparten av dessa olyckor inte har samband med lagbrott utan går att hänföra till brister i fordonet, misstag vid framförandet samt brister i infrastrukturen. De två förstnämnda kategorierna kan handla om bromsar som låser sig, personer som bromsar för hårt på frambromsen och åker över styret. Det sistnämnda handlar om dålig halkbekämpning, rullgrus, dålig linjeföring, dålig beläggning, betongsuggor och stolpar i cykelbanan med mera. Däremot tycks lagbrott inte vara någon ledande olycksorsak bland cyklister.

Det generella påståendet att cyklister är en fara för sig själva och andra när de till exempel cyklar mot rött är alltså utan förankring i verkligheten. Faktum är att det finns goda skäl att tro att rödljuscyklare cyklar säkrare. Krister Isaksson är en av Sveriges ledande cykelexperter. När han gick igenom olyckor där cyklister blivit påkörda och dödade av lastbilar visade det sig att olyckorna hade ett mycket märkligt mönster. De inträffar ofta i korsningar i samband med rödljus. Cyklisterna tillhör en traditionell lågriskgrupp; kvinnor. De stannar för rött ljus och som sedan blir påkörda av en högersvängande lastbil när både lastbilen och cyklisten får grönt ljus. Olyckan hade sannolikt inte hänt om de cyklat mot rött. 

Då kan någon invända att man kan skada sig när man cyklar mot rött också. Det är sant, men medan de som stannar för rött drabbas av dödsolyckor årligen finns i hela STRADAs historia bara enstaka fall som möjligen berodde på rödljuscykling. Med andra ord verkar de som följer lagen bland cyklister vara en risk. I alla fall för sig själva.

Men verkligheten verkar inte intressera polisen speciellt mycket. Istället bedriver de ett arbete som tycks vara baserat på myter och fördomar. Kronan på verket verkar vara att få tag i journalister och sprida lögner om cyklister över land och rike. Det stör mig. För i verkligheten innebär fler cyklister en mer trafiksäker stad. Cyklister upplever också större lycka, har bättre hälsa och lever längre. Trots detta är polisen fortfarande ute och åker bil...


Kommentarer
Postat av: Erik

Felet i detta är alltså att journalisten frågat en ung assistent om sådant som Polisen som myndighet bör svara på. Det är lika illa som att fråga en tunnelbaneförare om statistik på resandet och sedan säga att man fått uppgifterna från SL.

Svar: Jag tycker du missar själva poängen grovt. Om poliserna ute på fältet går runt och har så pass bristande kunskaper om operationens kontext är det allvarligt. Polisens fotfolk är ju de som utför operationerna; de kan inte jobba efter rena fördomar och missuppfattningar. En polis uppfattning om säkerhetsläget påverkar i högsta grad arbetet. Det är en mycket relevant kunskap för att kunna sköta arbetet. En tunnelbaneförares uppfattning om resandet påverkar inte dennes arbete ett dugg. Ska man jämföra med tunnelbanan kanske det är vettigare att jämföra med att fråga en säkerhetsvakt vilka linjer/stationer som fyllebråk eller något annat våldsamt är vanligt på.
Johannes Westlund

2013-08-15 @ 18:28:44
Postat av: Erik

Jag tycker att du missar poängen. Dvs att det måste ställas kvalitetskrav på Journalister.

Det måste ställas så stora krav på en Journalist att de inte frågar en ung oerfaren nyanställd kille eller tjej om något och sedan skriver att detta är Myndighetens ( Polisens ) uppfattning.

Fast jag är inte förvånad.. Inte i något fall där jag har haft fakta och insyn, har det som sedan skrivits i tidningen stämt med verkligheten.. Så ingen vet egentligen vad som sades och vad som är Polisens uppfattning.



Svar: Man kan naturligtvis anse att det är bristande faktakoll. Ungefär som när journalisterna valde att gå under-cover med gömda mikrofoner och spela in vad SD-medlemmar egentligen sa istället för att höra med kansliet. Det är nästan samma sak som har hänt här. Fotfolket som utgör organisationen tycker en sak, men den abstrakta entiteten säger sig tycka en annan sak. Jag tänker gå med att polisens uppfattning är den som manifesterar sig i deras arbete och som finns ute i patrullerna. Där finns uppenbart inga som helst problem att slira på sanningen, dikta upp sin egen drömvärld och agera därefter.Resultatet ser vi. Poliser som står på en gågata för att sätta dit cyklister som cyklar långsammare än hastigheten som anses hänsynsfull att köra bil i mitt bland barn utanför skolor. Trafiksäkerhetsarbete av internationell klass, eller vad man kallar det...
Johannes Westlund

2013-08-17 @ 19:54:00
Postat av: Erik


Vilken hastighet anses hänsynfull att köra bil i mitt bland barn?
Om du tror att 20-30 km/h är ok, så hoppas jag att du inte kör bil..

Svaret är gånghastighet, vilket många bilister fått erfara som trott att 30 km/h är tillåten hastighet. 30 km/h gäller på gatan förbi dagiset, så länge som det med säkerhet inte finns barn på gatan eller i direkt anslutning till gatan och under bra och ljusa förhållanden.
Vilket många bilister fått erfara.

1 § trafikförordningen:
En trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

Görgatan är dessutom en gågata... där gäller gångfart. För en vecka sedan var det bilister i en ort i södra Sverige som var upprörda över att de fått böter av Polisen för att körde mer än 6 km/h på en gågata. Det finns ingen anledning att göra undantag för farkoster på 80 kg som swischar förbi gamla i 15-20 km/h. Rörelseenergin i en cyklist som kommer med 20 km/t är högre än t.ex energin i en pistolkula.

Min gamla mor och hennes 75-åriga väninnor t.exm, tycker att det, pga cyklisternas framfart, är mycket obehagligt att gå på Götgatan där den ansluter vid slussen.. Hon säger att cyklisterna inte visar någon hänsyn till de som går. Den dagen hon plötsligt halkar till, ramlar och det samtidigt kommer en cyklist i 15 km/h så lär hon hamna på sjukhus lårbensbrott.

Att min mamma och hennes väninnor är rädda för cyklister, men inte bilister räcker för mig.. Cyklister stannar inte och släpper inte förbi gamla vid överångsställen, jag ser dagligen, speciellt på Skeppsbron efter Götgatsbacken och slussen hur cyklister i stan åker slalom förbi fotgängare som går vid grön gubbe" där Djurgårdsfärjan angör.

För mig så är de bra att polisen stämmer i bäcken speciellt vid Götgatsbackens angöring mot slussen och skeppsbron.
Slutdiskuterat.....

Svar: Det var en god dos anekdoter där. Anledningen till att cyklister upplevs som mer skrämmande är att cyklister och fotgängare ständigt tvingas samman på minimal yta. Inte att cyklister är farliga för fotgängare. Här finns en fin graf över olycksorsaken för trafikolyckorna mellan 2000 och 2007 http://www.ecoprofile.se/db/images/post14360.jpg. Det är biltrafiken som utgör den verkliga risken. Det finns problem med utformningen som absolut inte ska nonschaleras, men att påstå att det finns säkerhetsmässiga motiv saknar stöd i trafikolycksstatistiken.
All allmän bashing om att cyklister inte gör si och inte gör så lämnar jag därhän. Jag tänker inte bemöta svepande kritik utifrån enskilda små anekdoter. Gruppen cyklister är en heterogen grupp och det saknas underlag för att påstå att cyklister gör si eller så när det gäller t ex övergångsställen. Det enda som florerar är myter, som polisen tyvärr verkar stärka och befästa trots att det inte stämmer med verkligheten och tillgänglig statistik.

Sen så vad gäller din utläggning omkring hänsyn till omgivningen och så vidare, visst, men det fungerar inte. Förut var det argumentationen för fri hastighet, att bilisterna kan anpassa hastigheten själva utan att staten lägger sig i. Sedan sänkte man och olyckorna sjönk drastiskt. Hur som helst så kör bilister till och med för fort i 30-zoner utanför skolor. Det handlar om hälften av alla bilförare enligt senaste nationella undersökningen, 3 miljoner mätpunkter finns i den undersökningen. NTF har mätserier tagna utanför enskilda skolor där uppemot 75 procent av bilisterna kör för fort, men de är inte generaliserbara. Det ger dock en indikation. Det betraktas i allmänhet som hänsynsfullt att hålla 30 utanför skolor när man kör bil. Håller man 30 när man kör cykel på en vanlig cykelbana längs med en 50 väg är man hänsynslös memil som tränar inför Tour de france. Det är 30 relativa km/h.
Johannes Westlund

2013-08-18 @ 20:36:09
Postat av: Cyklist

Av vilken anledning ska cyklister undantas från lagar och regler som i demokratisk ordning fastlagts?

Vem avgör vilka lagar och regler i övrigt som måste följas, och vilka som är onödiga eller valfria att efterleva?

Vem beslutar vilka lagöverträdelser polisen ska agera på, och vilka de ska bortse från?

Och hur är förhållandet mellan statistik och verklighet. Ger statistik en rättvis och nyanserad bild av verkligheten? Är det verkligen någon som, efter kort reflektion, tror att blott 34 olyckor/sammanstötningar skett sedan 2010 på Södermalm mellan cyklist och gående?

Ja, man undrar ju...

Svar: Jag tycker inte att grupper generellt kan undantas lagen. Däremot ifrågasätter jag polisens förmåga att utföra ett effektivt trafiksäkerhetsarbete. Cykeltrafikanter är ingen betydande källa till trafikosäkerhet varför polisen borde fokusera på annat. Ordningsproblem är förvisso en nagel i ögat på ordingsfetischister, men det dödar ingen och skadar ytterst få.
Jag kan inte uttala mig om statistikens tillförlitlighet, men det föreligger inga skäl att anta att den skulle vara mindre tillförlitlig än övrig statistik. Hur som helst är det en mycket märklig inställning att inte agera efter statistiken eftersom statistiken potentiellt möjligen kan vara knapphändig. Då ersätter man kunskap, om än knapphändig sådan, med godtycke. Knappast rimligt.
Johannes Westlund

2013-08-21 @ 19:19:53
Postat av: Cyklist

"Cykeltrafikanter är ingen betydande källa till trafikosäkerhet varför polisen borde fokusera på annat", är det inte ett oerhört subjektivt ställningstagande, att polisen borde fokusera på annat?

Jag som kör mycket bil i Stockholm kan tycka att polisen BORDE fokusera på annat än att bötfälla bilister i citykärnan, där endast någon enstaka dör varje år.

Jag tänker mig att klottrare, knarkare, langare, snattare och andra lagöverträdare kan tycka lika så, att polisen borde fokusera på annat.

Min tidigare undran kvartstår allt jämt, VEM beslutar vilka lagöverträdelser polisen ska agera på, och vilka de ska bortse från?

Visst finns det skäl att ifrågasätta statistiken att inte fler än 34 personer skadats sedan 2010, drygt 2,5 år. Och visst bör statistik utgöra en liten del av ett beslutsunderlag, oavsett vad som avses. På vilket sätt är statistik kunskap?

2013-08-22 @ 09:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0