Rickard Nordin (C) lanserar 10 förslag för bättre cykelinfrastruktur i Göteborg

Rickard Nordin är en lokalpolitiker i Göteborg hemmahörande i centerpartiet. Han profilierar sig som "en grön liberal". Med anledning av trafikkontorets satsning att bjuda cyklister på frukost skrev han en bloggpost där han lanserar 10 punkter som han tycker är bättre för att öka cyklismen i Göteborg än att bjuda på frukost. Jag börjar med att lista hans förslag:

  1. Förändra skattereglerna, och allmänt ersättningsregler att bli fordonsneutrala
  2. Sopa upp gruset tidigare
  3. Tydligt markerade cykelbanor
  4. Bättre skyltning
  5. Bättre underhåll
  6. Säkra väderskyddade cykelparkeringar
  7. Ordna upp virrvarret vid Brunnsparken
  8. Sluta att betrakta fotgängare och cyklister som "GångCykel", dvs samma sak
  9. Trimma rödljusen bättre
  10. Ändra inställning vid planering av infrastruktur så att cykeln finns med från början

Samt en bonus: Bötfälla bilister som nyttjar cykelbanan som parkeringsplats.

Överlag är det väldigt bra förslag. Många av dessa brukar jag själv tjata om, kul att höra det lyftas även från kommunala politiker! Många punkter rör upplevelsen av infrastrukturen. Nordin har verkligen förstått att detta är det centrala. Att cykla måste kännas snabbt, smidigt och säkert. Det är en upplevlse bilister ser som självklar, och för cyklister borde den vara minst lika självklar! Dåligt trimmade rödljus, cykelbanor som försvinner, skyltning som inte finns eller inte går att lita på och så vidare ger inte den upplevelsen. Cykelinfrastrukturen måste vara logisk, sammanhängande och välmarkerad. Den måste vara av tillräckligt god kvalitet och skötas ordentligt hela året runt.

Jag vill lyfta en intressant tanke som den före detta borgmästaren från Bogota, Enrique Penalosa, lyfte fram på ett seminarium under Almedalsveckan: "En buss med 100 passagerare ska ha 100 gånger så bra förutsättningar, det handlar om rättvisa och demokrati". Cykeln, som transporterar 10 gånger så många personer som en bil gör på samma yta borde då enligt samma logik få ungefär 10 gånger så bra förutsättningar. Så är det inte idag.

Jättekul att Göteborgs TK bjöd på frukost, men det hade varit ännu roligare om vi kunde få se mer konkreta åtgärder. Parkeringsfrågan vid Centralstationen, beläggningen på Vasagatan, trafikljuset vid Kobbarnas väg... Listan med undermålig infrastruktur är tyvärr lång, så lång att det borde anses kriminellt. Det är hög tid att ändra på det!


Kommentarer
Postat av: Rickard N

Kul att du gillade förslagen!
Ska definitivt ta med mig multiplikator-tanken!

2013-07-13 @ 22:31:22
URL: http://rickardnordin.blogspot.com
Postat av: Kristian

Har läst Handlingsplanen för cykel 2013, Hannes?

Parkeringen vid Centralen, ny beläggning på Vasagatan och justering av ljussignaler är alla med som åtgärder under året.

http://goteborg.se/wps/wcm/connect/0e70b565-780d-4095-a9eb-8a314f2e9079/Handlingsplan_Cykel_2013.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=URL&CACHEID=0e70b565-780d-4095-a9eb-8a314f2e9079

Svar: Jo, jag har läst den vid något tillfälle, men det var ett tag sedan. Jag kände till att Vasagatan är på gång, men senast jag cyklade på den var den ännu inte gjord. Jag håller tummarna för att den är färdig innan tjälen sätter sig i marken.När det gäller parkeringarna vid centralen tyckte jag det var svårt att få grepp om hur många platser det rör. I Malmö finns åtminstone 2 anläggningar med 1000 cykelparkeringar vardera nära centralstationen. Jag betvivlar att det rör sig om att tillföra 1500 parkeringsplatser till de cirka 600 befintliga. Samtidigt finns det på gångavstånd minst 3000 bilparkeringar i Volvoborg. Jag blir gärna positivt överraskad, men jag tror inte att man lyckas skapa ens närapå det antalet cykelparkeringar som är rimligt vid centralstationen i Göteborg.
Johannes Westlund

2013-07-14 @ 21:43:29
Postat av: Kristian igen

Johannes skulle det så klart ha varit ovan. :)

2013-07-14 @ 21:45:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0