Cykelekonomi

Att Migrera bort från bilekonomin anförde jag i februari som en utmaning som ligger framför oss. Men hur ska nu detta gå till och vad ska vi jobba med istället? Jag tänkte lyfta upp några tankar idag.

Mycket kommer förändras om bilens roll blir mindre. Bilen opererar under en logik som skiljer sig markant från den logik som till exempel trafikslaget cykel opererar under. Detta är faktiskt mätbart. Det finns till exempel en studie som visar att cyklister spenderar mer pengar per månad än bilister på affärsgator. 

Detta visar att med cykel som större inslag istället för bil kommer handeln öka. Människor kommer i större usträckning utnyttja till exempel caféer och restauranger. Vi kommer också spendera mer på dagligvaror. Här finns alltså potential för fler krogar, fler mathak och fler livsmedelsbutiker. Även resten av detaljhandeln kan påverkas positivt. Cyklister spenderar mindre pengar på resan och har alltså rimligen mer pengar kvar att handla för.

Även på semestern tycks cyklisten ha på sig de stora spenderarbyxorna. Det finns lite olika undersökningar som visar att cykelturister generellt sett spenderar mer än bilturister. En svensk studie visar exempelvis detta:

"Studier visar att en inkommande cykelturist spenderar dubbelt så mycket under sin vistelse jämfört med en rekreationscyklist. På boendet spenderas ca 30 procent, på mat 21 procent, cykelservice och utrustning 22 procent och resterande 27 procent spenderades på personliga utgifter. [64] Cykelturisten är vanligtvis medel- och höginkomsttagare och spenderar i snitt 700-1000 kr/dygn, och spenderar då mer än vad bilturisterna gör.[65] Detta visar att cykelturism inte är någon ekonomisk fråga utan att det istället beror på bland annat intresset och vanan att använda cykeln."

Detta indikerar att även turism är en bransch med stor potential. Det handlar till viss del om relativt nya turismformer såsom "Downhill"-åkning i det som sommartid är skidanläggningar, men till största del är det kost, logi och reservdelar. Det ser hur som helst ut som att det går att slå en hel del pengar ur cykelturism. Vi har nog bara sett början till hur man kan arbeta med cykelturism.

Det finns naturligtvis också en hel del att göra inom utveckling och produktion av cykeln. Det här ser jag som en nästan helt outforskad zon. Det kommer uppenbart behövas flera cyklar, och också mer olika cyklar. På det här området finns redan små indie-projekt som bryter ny mark. Vidare har cykeln hittills ingen mjukvara i sig. På Volvo är 80 procent av innovationen relaterad till mjukvara. Vad kan mjukvara göra för nytta i en cykel? Kanske stöldlarm, instrumentpanel och integration mot mobila enheter är några tänkbara kandidater? Här behövs innovatörer och ingenjörer.

En annan aspekt är hur logistik kommer påverkas. Mer cykellogistik i städerna betyder antagligen att fler människor behövs för att lösa transportbehovet. Cyklar har inte samma lastkapacitet som 24 meter trailer och därför kommer ett större inslag av cykeltransport också sannolikt rendera i en högre sysselsättning. Det handlar om enkla jobb som passar unga och friska personer utan doktorshatt. Det är ju faktiskt precis sådana jobb som det finns för lite av. Det finns några koncept med micro-terminaler som lastcyklar enkelt kan vara en del av till exempel.

Det kommer på långa vägar inte att räcka för att skapa alla jobb som blir överflödiga när bilindustrins betydelse minskar, men det är en del. Det jag tycker mig ser är att cykeln i större grad influerar lokal ekonomi och skapar lokala arbeten. Det kan till exempel vara det jag berört mest: logistik, turism eller handel. Om mer pengar stannar i den lokala ekonomin så är min övertygelse att detta extra kommer användas för att stärka lokala intressen. Nya möjligheter kan till exempel öppna sig för lokal konst och kultur när färre miljarder går till oljemagnater. Cykeln kommer aldrig att kunna bli en kärna i ekonomin som bilindustrin blivit, istället innebär nog cykeln att en ekonomisk kärna försvinner och blir ett distribuerat nätverk. Detta ger större robusthet och stabilitet, vilket jag tror är mycket positivt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0