Exkursion i Linköping - Cykelfartsgator och annat

Jag lever nu i exil hos mina föräldrar i ett samhälle utanför Linköping. Ett slags break från staden, eller snarare den dåliga belysningen i min lägenhet. Jag passade på att åka in till "stan", som Linköping kallas här ute, för att äta glass på Bosses Glassbar samt undersöka hur det är att cykla i Linköping.

Det var en fin sommardag med mestadels sol. Det tycks betyda att *alla* cyklar eller går i hela stan. Det var fullt utav cyklar i cykelställen överallt. När jag slog mig ner med glassen i handen passerade det cyklar ständigt och jämt. Oerhört trevligt.

Det var fullt i cykelställen. Som stundtals höll imponerande hög kvalitet. När vår vi se detta i centrala lägen i Göteborg? Platsen motsvarar ungefär Kungsportsplatsen eller Nordstan...

Det var inte lika fullt av bilar, men då ska sägas att jag höll mig till de centrala kvarteren. Där är bilar inte högsta prio. Gatorna är fulla av skyltar med "fordonstrafik förbjuden - gäller ej cykel", "påbjuden sväng - gäller ej cykel" och "motorfordonstrafik förbjuden". Och så en ytterligare trevlig skylt "Cykelfartsgator". 

 

Denna enkla och geniala skyltning säger att på den här gatan håller man cykeltempo. Nu har detta partiet knappast varit en motorled någonsin, men vad man gjort här är ändå något revolutionerande. Man har sagt: "Cyklister, på den här vägen är ni hemma". Jag tror många cyklister behöver det. Utan den här skyltningen hade den här gatan varit en bilväg och uppfattats som bilens domän. Som man kanske får cykla på till låns om man är snäll. Skyltningen vänder dock världen upp och ner och säger att det är bilarna som får ytan till låns. Om man vill yteffektiv och energieffektiv transport tror jag det här är en lösning för mindre gator som denna. Det påverkar strängt taget inte biltrafiken, men gör mycket för att välkomna cyklister att använda den yta de har rätt till, men som de normalt sett skräms bort ifrån.

Men på lite större gator måste man arbeta med utformnignen för att cykelfart ska fungera. Jag såg några intressanta exempel på detta också i Linköping. Gatorna är i sig inte högtrafikerade, många är mycket svåra att ens nå till med bil (om man inte är uppvuxen i staden och vet exakt vilken väg man ska köra). Men jag tror konceptet har potential även på mer trafikerade gator. Det liknar till stor del koncept som till exempel Göteborgs trafikkontor skissat på för vad de kallar "Shared Space". Deras förslag har varit intressanta, men detta praktiska exempel tycker jag är betydligt bättre.

Cykelfartsgata? Nja, inte formellt, men helt klart syskon till trafikkontorets koncept omkring "Shared Space"

Så vad är nu så bra med detta? 

Som synes får cyklisterna en speciell plattläggning (kan enkelt bytas ut mot asfalt) som är jämn och lätt att cykla på. Bilisterna måste ofrånkomligen köra på den ojämna gatstenen och blir då påminda om att hålla ett lågt tempo. Men det geniala ligger i vart cyklisten är placerad. Cyklisten är placerad till höger. Det är genialt inte minst för att man som cyklist trivs ganska bra lite till höger. Placeringen innebär också att om en annan cyklist som cyklar snabbare hinner upp bakifrån så kan denne köra om till vänster utan problem. Den omkörningsmanövern blir väldigt naturlig. 

Nu är detta inte formellt en cykelfartsgata. Det är en enkelriktad bilgata och en dubbelriktad cykelgata (det är dock lätt att översätta konceptet till dubbelriktad bilväg genom en mitt-kantsten och bredda respektive sida till lagom bredd). Det finns egentligen inget som juridiskt stöder uppdelningarna och sättet gatan fungerar på. Det sker spontant på grund av det estetiska utförandet.

Jag tänkte avsluta med att avslöja vilken gata det är. Det är inte vilken gata som helst. Det är Ågatan, Linköpings nöjesstråk nummer 1. Jag tycker det är modigt och framsynt att välja en lösning där cyklande får en så framskjuten plats på denna "paradgata". 


Kommentarer
Postat av: Annica

Men även på denna fantastiska gata så har lastbilen ställt sig mitt över cykelfilen och en del av trottoaren...

Svar: Jo, det är helt sant. Jag funderade på att anmärka på det; men valde att inte göra det. Jag tycker det verkar som att det finns något slags strukturellt problem inom hela branschen. Men viktigt att notera här är att ytorna sannolikt är mer en utformning som implicerar en ordning. I verkligheten är det kanske så att sådan ordning inte finns rent formellt juridiskt. Men det visar ändå på en respektlöshet från åkarnas sida. Det är ju ändå meningen att det ska cyklas där - inte stå lastbilar. Och där har vi ett problem att lösa nationellt...
Johannes Westlund

2013-07-03 @ 13:39:42
Postat av: Alexander

Jag är från stan och vet att Ågatan fungerar väldigt väl att cykla på. Men så är det i princip ingen trafik på den heller. Nedre delen av gatan är dessutom gågata större delen av dygnet undantaget från förmiddagen då alla restauranger tar emot varutransporter.

Linköping är, till skillnad från Göteborg, mycket lätt att cykla runt i i de centrala delarna. Mycket beror nog på att man faktiskt inte har gjort särskilda cykelbanor och att man är van vid att dela gaturummet där. Vidare är de cykelbanor som ändå finns i centrum raka (inte som i Göteborg där man måste svänga hela tiden och där cykelbanor helt plötsligt tar slut i en korsning etc) och tydligt markerade med röd asfalt så man slipper gångtraffikanter som irrar runt och är i vägen.

Svar: Det är min erfarenhet också. Där har man på nått sätt också receptet för framgång: rak röd asfalt som inte plötsligt tar slut.
Johannes Westlund

2013-07-22 @ 17:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0