Protestera mot Copyswedes maffiametoder!

Jag tänker inte fördjupa mig i tragedin omkring maffiaorganisationen Copyswede, och deras beskyddaravgift kopieringsavgiften. Men som de flesta känner till betalar återförsäljare av "lagringsmedia" en särskild avgift till Copyswede. Detta för att smärtfritt få sälja vidare dessa produkter. Detta är ju exakt vad beskyddarverksamhet går ut på. Ett kriminellt gäng erbjuder sig att skydda ett ställe från yttre hot mot verksamheten för en summa pengar, och utgör samtidig själva också oftast det yttre hotet. Det vill säga; de kräver betalt för att lämna laglydiga näringsidkare ifred. Hur detta helt kriminella upplägg blev legalt övergår mitt förstånd. 

Hur som helst har ju frågan aktualiserats av Copyswedes senaste idéer att lägga avgiften på... allt. Numera omfattas nästan all elektronik av denna kopieringsavgift. Copyswede säger sig samla in pengar till artister för att hantera det inkomstbortfall som uppkommer när deras alster replikeras, huruvida det är ett inkomstbortfall eller ej vet ingen men mycket indikerar att det inte är det. Men det Copyswede inte lyckas förklara är varför till exempel Per Gessle ska få betalt för att jag lagrar mina egenhändigt fotade bilder, mina ärligt införskaffade programvaror och min egenproducerade musik. Det finns inget svar på den frågan. Men då får man ju komma ihåg att Copyswede bara söker legitimera sin i grunden kriminella verksamhet.

Men det rör på sig. I EU arbetar Piratpartiet hårt för att avskaffa oskicket från jordens (nåväl, Europas) yta. EU-parlamentets juridiska utskott ser ut att sätta samman en rekommendation till parlamentet att anta åsikten att detta är ett oskick. Man kunde ju önska att såna här väldigt basala saker som att fördöma kriminalitet kunde gå lite smidigare, men EU är byråkraternas Mekka på jorden.

Även i Sverige händer det grejer. En protestlista mot de värsta avarterna i systemet, dvs att det är en privat organisation som helt utan insyn stjäl pengar godtyckling och sedan kanske delar ut dem till folk som kanske eller kanske inte förtjänar dem, har startats. Den har förvisso som utgångspunkt att privatkopieringsavgiften ska vara kvar, men man kan ju skriva på ändå för att markera ungefär vad man tycker om Copyswede, så kan man vinna en ändå rätt stor delseger om politiker tar till sig detta. Jag tror inte man förlorar något på att skriva på.

Som underhållningsindustrin så noga brukar påpeka så är stöld fel. De kanske borde reflektera över vad det de säger faktiskt betyder...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0