Polisen, cyklister och sanningen - Episod II

Jag satt på en intressant Workshop igår. Den var på Teknikparken i Lindholmen, Göteborg, och hölls av SAFER. Temat var mjuka trafikanters trafiksäkerhet. Det framkom massvis intressant. En statistiker från VTI var där och tog en hel del cykelstatistik. Och illustrerade med Krister Isakssons gamla goda bilder på "säker infrastruktur i världsklass". Eller om det var "världskass" eller hur det nu var. Något som var nytt för mig är att det finns en tydlig peak i skador för yngre tonåren ungefär. Det var intressant. En annan intressant sak var att när det gäller singelolyckor tycks cyklister i 60 procent av fallen vara direkta offer för omständigheterna. Dålig väghållning, dålig infrastruktur osv. Endast i 25 procent av singelolyckorna är det cyklisters egna felhandlingar. Singelolyckor utgör ca 80 procent av alla cykelolyckor. Dvs attitydarbeten har sannolikt begränsad effekt.

Överlag var det faschinderande hur fast vissa satt i den individualpsykologiska förklaringsmodellen, att problemet är cyklistens agerande. Hårda och kalla siffror från VTI visar på motsatsen. Rapport lär komma i höst på med bland annat de här siffrorna. När det gäller biltrafikens säkerhetsarbete övergav vi den förklaringsmodellen nånstans runt 1955. Så hårt sitter säkerhetsarbete för cyklister fast. Men VTI har kommit loss och föreslår bra åtgärder. ABS-bromsar för cyklister, arbeta med lågt insteg, och 

Sen fanns de lite mer korkade förslagen med cykelhjälm och kroppsdräkt. Alla som forskat om cykling vet att cykelhjälmens effekt är väldigt komplicerad. Det finns inga konklusiva bevis för cykelhjälmens effektivitet. Visst, skallskadorna minskar när man till exempel inför hjälmlag. Men så gör även motsvarande skador hos fotgängare, som ju inte bär hjälm. Och dessutom minskar cyklingen, vilket gör att det relativa olyckstalet faktiskt kan öka. Christer Ljungberg är gammal cykelforskare som numera är VD på Trivector Traffic. På hans blogg har han skrivit några intressanta kommentarer. Kroppsdräkt med skydd tänker jag inte ens kommentera. Det är så genomkorkat att det är under all kritik. Snabbhandlingen fem minuter ner till hörnet blev ett halvtimmasprojekt med att leta fram utrustning och dra på sig.

På själva workshoppen föreslogs också att det skulle göras coolt att cykla långsamt. För att motverka alla fartdårar i cykelfälten. I den extrema hastigheten av... 25 km/h. Dvs 5 km/h UNDER den lägsta hastigheten staten bryr sig om att begränsa till. 5 km/h UNDER hastigheten som skyltas utanför skolor och dagis. Det är halva dagens tätortsbashastighet. Långsammare cykling är inte ett realistiskt alternativ... Bygg infrastruktur som fungerar istället. Vem kan tänka sig att ett förslag om att hastighetsbegränsa biltrafiken på matarleder till 15 km/h t ex? Helt otänkbart naturligtvis, men för många är cykling inte på riktigt. Och det gör mig riktigt irriterad. 

Med på denna workshop var en trevlig kvinna från ridpolisen. Och hon hade mycket intressant att bidra med. Till exempel ansåg hon att cyklister bröt mer mot lagen än bilister. Jag invände, något konfrontatoriskt att vi har 25 procent rödljuscykling, men 50 procent fortkörande bilster och 70 procent fortkörande lastbilsförare. Fast fortkörning räknades inte i hennes värld. Rödljuskörning var det brottet man skulle räkna. Det är en förseelse som vad STRADA beträffar bara möjligen orsakat 1 olycka, när cyklister gjort det. Samtidigt som 10 cyklister dödats av att stanna för rött. Men det är ju helt okej att polisen jobbar utefter egna fördomar. Utlänningar gör alla stölder och cyklister vinglar bara omkring och har regelanarki. Det vet ju alla, liksom...

Jag tycker det är allvarligt att det finns poliser som tänker så här. Så länge okunskap och fördomar får härja fritt inom organisationen så är det omöjligt för den brotsbeivrande organisationen att arbeta framgångsrikt för en mer säker trafik. Dvs det som vi genom skatten betalar och har rätt till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0