Chalmers nya entré

Gott nytt år alla läsare! Förlåt att jag inte hunnit skriva några inlägg. Jag har haft fullt upp med jalp!, som är en app som automatiskt detekterar och larmar vid cykelolyckor. Vi kör beta nu på Android-plattformen. Varför inte joina? Yes, det är helt gratis, och om du upptäcker en bugg så skänker vi 10 kr till cykelteamet Team Rynkeby och deras kamp mot cancer som tack för hjälpen.

Nog med reklam och till ämnet. Jag passade på att cykla upp till Chalmers och glutta på arkitektstudenternas utställda arbeten. Det kommer bli kanske två poster totalt på det här temat. Först ut är omdaningen av parkeringsplatserna vid Chalmers och Teknikparken på Johanneberg. Några olika grupper hade fått i uppgift att rita nått på en av parkeringarna där, nämligen syd om Sven Hultins Gata (se bild nedan).

Det här är ju en prima parkering att bygga på. Så ska också ske. Men låt oss leka med tanken att det inte var färdigritat. Som vi alla ser är det ett utmärkt ställe att bygga ett riktigt stadsmässigt kvarter på. Eller varför inte två? Här har ju arkitektstudenterna alla chanser att visa att de förstår det här med stad. Så låt oss kolla på vad de lyckades rita ihop för trevliga stadsmässiga kvarter då!

Koncept Trudy

Idén här verkar vara att ta en schysst tomt med massor volym, slänga ut en romb mitt på och därmed kapa upp den stora fina tomten i flera små meningslösa markslattar. För att dölja tragedin planteras lite träd så vi förhoppningsvis ska känna oss lite bättre till mods över att ha slängt bort halva tomten till ingenting. Dock så måste jag säga att det finns någon form av ärlighet i renderingen. Tre personer känns ändå sannolikt kommer att röra sig runt byggnaden då och då, hastande bort därifrån så fort som möjligt för att undvika att drabbas av akut depression.

Koncept lunch time dance

Igen en byggnad där den bärande idén är att bygga så lite som möjligt och strössla träd istället på parkeringen. Lite kreativ form. Tyvärr kopplar den inte särskilt bra mot någon gata förutom nått nyanlagt gåområde som gör att man kan passera diagonalt genom komplexet. Det kan ses som en feature. Men i övrigt så blir det väldigt mycket oanvändbar så kallad "impedimentsmark". Det kanske är fint i arkitektkretsar med "odefinerbara flytande publika platser" men det är inte stadsmässigt och inte uppskattat bland oss vanliga dödliga som ska leva med skiten. Jag tycker både fasaden och de färgglada skärmarna (inspiration från Kuggen på Lindholmen möjligen?) är urfula. Det ser också ut som att man missat det här med ett publikt öppet bottenplan. Butiker och sånt. Typ resturanger där man kan ta lunch. Det hade inte rimmat helt illa med konceptnamnet. Jag har en känsla att det blir en död institutionsbyggnad som bygger på Chalmers isolerade enklavkänsla snarare än bjuder in.

Koncept Structure matters

Glaskuber i park. Jag är inte riktigt övertygad. Dock lite mer byggnader och lite mindre park än de två tidigare förslagen tror jag bestämt. Det finns någon slags ambition att fylla upp utrymmet med byggnadsvolymer istället för att skapa menlösa små grässlattar som ingen kommer använda.

 

Och faktum är att det är lite åt kvartershållet till. Dock har vi igen ett slutet bottenplan. Byggnaderna verkar vända sig inåt istället för utåt. Tragedi. Och vad de kreativa vinklarna på väggarna ska vara bra för förstår jag inte. Inte heller förstår jag varför man ska stanna på 4 våningar. Vi är inte i Bullerbyn, vi är i Sveriges andra största stad. Vi är vid Sveriges bästa tekniska högskola. Nog måste man kunna lite mer än 4 våningar då!

Koncept Mossen Office

Jag vet inte vad det är med arkitekter och att inte rita kvarter med innergårdar, men okej. Det går att leva med det. Här har man inte slarvat bort ytan i alla fall. Det blev kontor istället och det kan vara hyfsat okej. Och så lite obligatoriska gräsimpediment på framsidan. För att skapa den där "naturliga" känslan och sabba upp gatukopplingen. Varför? Bottenplanet såg ju så lovande ut annars! Ska man klaga på något mer så är det höjden. Och att fasaden känns lite som en Kuggen-rippoff. Men jag hade i alla fall inte avlidit av depression ifall detta byggdes.

Koncept Sea Gherkin

Jag vet inte ens vart jag ska börja här. Vart kom den där idén ifrån? Det ser ut lite som en ailien, eller nått monster från havets djup. Är detta att välkomna in? Chalmers nya entré? Ett monster? Gatukopplingen är obefintlig. Och hur byggnaden hugger upp all mark i oanvändbara gräsplättar är tragiskt. Ja, som skulptural byggnad är den möjligen cool. I en annan kontext hade det kanske fungerat. På platser där människor redan rör sig. Det här är idag en baksida. Det är ingenting den här ormen försöker ändra på. Snarare stärks platsens karaktär som icke-entré. Det vore trist om så skedde.

Summering
Man kan konstatera att det här med att rita stadsmässigt är något arktiektstudenterna inte tycks få lära sig. Vill man ha mer av de här fina och uppskattade miljöerna vi har kvar från sekelskiftet och tidigare så är det fortsatt inte arkitekter man bör vända sig till. De kan inte sånt. De kan strössla träd för att försöka dölja sina kompletta misslyckanden att skapa stadsmässighet och -liv. Jag är övertygade om att examinatorerna var alldeles till sig av lycka. Mer modernistisk förortsstil mitt i stan. Ännu mer tid att försöka övertyga folk om att det där med innerstad är trams och att Angered är paradiset på jorden egentligen. Som arkitekterna alltid vetat, alltid hävdat. Men aldrig någonsin fått att fungera...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0