eCall för cyklister

Tänk dig att du är ute och cyklar din vanliga runda. Det är kväll och omgivningen är öde. Och så kommer du till den där feldoserade kurvan med puckat placerade betongsuggor. Det är vår, men rullgruset ligger fortfarande kvar. Det går aningens för fort inser du någon sekund försent och du försöker stanna. Framhjulet får sladd och vurpan är ett faktum. Den här gången träffade dock huvudet betongsuggan. Trots hjälm slås du medvetslös...

Vad händer i den situationen?

Det är, något förenklat, vad jag och tre personer till funderat på de senaste månaderna. Inspirerat av det europeiska initiativet eCall, som handlar om att bilfordon ska detektera när krock ha skett och sedan larma, startades ett kandidatarbete för att göra samma sak fast utan forskningsmiljarder och utan industriuppbackning. Men för cyklister. Resultatet kallar vi för jalp!

Bilden har copyright, och används med tillstånd från upphovsman.

Vår utgångspunkt var att cyklar inte är som bilar. Det går inte att stoppa in *en elektronikenhet till* i en cykel. Det finns inte ens en elkälla ombord på de flesta cyklar. Istället måste vi använda oss av all den elektronik som de flesta människor stoppar på sig. Många har exempelvis idag en smartphone. Ombord på en smartphone finns ungefär 8 gånger mer beräkningskraft än vad som fanns i raketen som åkte till månen. Vidare finns det en hel uppsättning med intressanta sensorer. En smartphone måste alltså kunna användas!

Forskningsprojektet hade det formella syftet att undersöka om det gick genom att faktiskt testa och utveckla en prototyp. Vi kan idag säga att vi har lyckats besvara frågeställningen, det går. Mycket utveckling återstår innan den är kommersiellt gångbar, men tekniken som krävs är utvecklad och finns ombord på en Nexus 4 som just nu ligger bredvid mig på bordet.

Vi tror att applikationen kommer vara till stor nytta för cyklister och samhället i stort. Genom vår applikation kan man förkorta tiden det tar innan vårdresurser är på plats genom snabbare larmning och exaktare positionsangivelser. Det handlar om att rädda liv! Vi vill få möjlighet att lyfta det här konceptet från sin vagga och rulla ut en kommersiell applikation. För att göra det hoppas vi på att samhället tycker det här är lika viktigt som oss och visar att nollvisionen gäller också cyklister och inte bara bilister. 

På fredag 24/5 deltar vi i finalen för CTK Bachelor's Challenge 2013. Den går av stapeln på Chalmers Tekniska Högskola i auditoriet RunAn. Har du möjlighet, kom förbi. Vår presentation inträffar någon gång mellan 13 och 14. Där kommer vi presentera projektet för en jury bestående av representanter från näringslivet. En vinst där skulle betyda 20 000 kr extra till projektet för att fortsätta utvecklingen. Det är en början.

På sikt vill vi att vår applikation ska bli tillräckligt bra för att kunna skicka larm direkt till SOS Alarm precis som eCall kommer att göra. Där är vi inte idag, men vi kan komma dit. Inte minst genom att vi människor, cyklande såväl som icke-cyklande, visar för våra politiker och myndigheter att vi tycker att det är botten att man bara satsar på bilisters säkerhet och inte på cyklisters och kräver förändring.


Kommentarer
Postat av: Peter H

"...slog i huvudet och förlorade medvetandet" Han kanske skulle haft hjälm och därmed överlevt....

Svar: Just i den här texten hade cyklisten hjälm. Beroende på typ av olycka kan man slå sig medvetslös ändå. Därför är ett eCall för cyklister, jalp!, en viktig del i ett effektivt trafiksäkerhetsarbete. Att effektivisera förloppet efter olyckan skett till hjälm sätts in har fördelar för alla, oberoende om man använder hjälm eller inte.
Johannes Westlund

2014-01-22 @ 15:18:42
Postat av: Peter H

Hade han? Det framgår inte av texten? Så hur vet du det?

Svar: Läs en gång till. "Trots hjälm". Men det är egentligen helt irrelevant. jalp! effektiviserar förloppet efter att en olycka inträffat tills hjälp är på plats. Detta helt oavsett om cyklisten bär hjälm eller inte.
Johannes Westlund

2014-01-22 @ 19:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0