Jag är en tjuv - tydligen...

flaggan tillhör fotografen - inte folket

Jag är en tjuv och förbrytare, tydligen. Jag har nämligen använt en bilder som jag inte äger. Jag har inte tjänat pengar på dem eller använt dem i komersiella intressen. Jag har använt dem för att illustrera mina blogginlägg. Bildombudsmannen, en pappersvändare jag inte hade en aning om existerade tills nyss, har beslutat sig för att jaga alla som använder sig av en viss bild. En bild på svenska flaggan, dvs folkets egendom. Det hela kan man läsa om på fotosidan.

Aja. Jag vet i alla fall vilken fotograf jag inte ska anlita för att ta fram marknadsföringsmaterial till mitt företag i framtiden, samt vilken fotograf jag ska avråda andra att ha affärer med.

Vidare så tycker jag att fotografera svenska flaggan och sedan kräva pengar för det är stöld av svenska folkets rättighet till sin egen flagga. Varför skulle det vara mer rätt att begå övergrepp på svenska folkets ägande av flaggan genom att fotografera den för kommersiella ändamål än att ta fotografens bild? Märklig syn det där.

Trackback
RSS 2.0