Trafikmatktsordningen

Jag vet inte riktigt om jag ska jubla eller gråta. Planka.nu har gett ut en rapport, Trafikmaktsordningen. Eller rapport är väl fel ord egentligen, politiskt propagandainlägg eller partsinlaga är väl mer korrekta benämningar för dokumentet saknar nästen helt källor... Det är en extremt vänsterorienterad syn på trafiken och transport. Men den har vissa poänger och som intresserad av infrastruktur borde jag kanske vara glad. Jag vet inte...

En viktig poäng som finns i dokumentet är att det finns en trafikmaktsordning idag. I den placerar sig bilen överst och kollektivtrafik och cykel längre ner. Majoriteten av all stadsplanering utgår ifrån bilen, och man kan fundera på hur nyttigt det är. Jag har tidigare bloggat om att genomsnittscyklisten möter 10 gånger fler farthinder än genomsnittsbilisten. Detta är en direkt konsekvens av trafikmaktsordningen, detta att placera bilen i första rummet och bygga samhället runt bilen.

Istället föreslår man att man ska bygga ut kollektivtrafiken och bygga öppna offentliga rum, och man målar upp en utopi där resandet blir en stor social happening där man sitter och dricker te med främlingar och diskuterar modern konst. Kanske inte riktigt så, men lite åt det hållet. Och jag frågar mig om rapportskrivarna någonsin befunnit sig i Sverige? Har de satt sig på en buss eller ett tåg? Jag minns när min pappa berättade om en fråga en kinesisk arbetskamrat till honom hade ställt: "Är det olagligt att prata med den som sitter bredvid på tåget?". Då hade hon försökt med just detta, som är väldigt naturligt i Kina och många andra länder, och tja... resten lämnar jag till läsarens fantasi.

Sverige är ett kyligt land och befolkningen är inte ybersocial. Jag personligen är kanske värre än de flesta. Jag tycker om att ha resan för mig själv. Jag gillar att kunna ställa om, fundera och ibland bara trampa på och slippa vara social. För mig blir resan ett andrum när jag kan ha kvalitetstid med mig själv. Jag vill inte att resan ska bli ett socialt jippo, och jag vill inte ha ett påtvingat jättelikt socialt offentligt reserum. Jag tror många föredrar att hålla sig i sin sfär. Kanske inte så ensam som jag, men med sina egna vänner och sin egen familj. Därför är ju ofta bilen ett bra val för längre familjeresor, och cykeln ett exceptionellt bra val för kortare. Okej, kollektivtrafik är bra, men att hålla på och dilla om sociala happenings. It aint gonna happen, så att säga.

Man har också en märklig syn på mobilitet. Man menar att själva grejen med att röra på sig är dåligt. Idealet som målas upp är ABC-samhällen där man har 300 meter till grönområdet, biblioteket, apoteket, skoaffären, mataffären, allt i lokalupplaga med småsortiment och dåligt urval. Detta kallas att få förstaden att leva upp. Problemet är bara att få svenskar gillar förort. Det högsta trycket på bostäder är centrala urbana stadsdelar. Man vill leva i pulsen och när man shoppar vill man åka till ett ställe med brett urval av kläder, skor, böcker... Jag kommer från lilla Rimforsa. Jag slutade ganska snabbt med att besöka biblioteket där. Det fanns liksom ingenting och öppettiderna var löjligt begränsade. Istället drogs jag till Linköpins stadsbibliotek. Det lokala kan aldrig någonsin mäta sig med vad man får när man åker till ett ställe som drar mycket folk. Och det vet människor. Självklart är det viss service som kommer finnas kvar och behövas. Bensinmackar vill man ha nära, bra livsmedelbutik likaså. Kanske kan gym också fungera lokalt, men både jobb och stor del av shoppingen kräver mobilitet. Kundunderlaget måste vara stort för att variationer ska kunna få plats. Det här betyder dock inte att man måste bygga en jätteköpstad i utkanten av staden längs motorvägen. Nordstan är ett fint exempel på ett köpcentrum som fungerar utmärkt att cykla eller åka kollektivtrafik till.

Så låt mig sammanfatta det där om mobilitet. Jag känner att jag blir lite rörig. Mobilitet är bra, för då kan tjänster samlas och fler kan få sina individuella behov tillgodosedda. Men mobilitet är inte samma sak som bilism. Varför inte göra det lättare att ta med sig packning på kollektivtrafiken? Varför inte utveckla sätt att lasta cyklar bättre? Varför inte utveckla ett system med cykelbanor som tillåter cyklar med mer skrymmande laster? Och framför allt; varför inte placera tjänster folk vill ha nära människor istället för isolerat långt bort. Man måste inte lägga köpstaden i utkanten. Man kan faktiskt utveckla köpstaden i centrum.

Sen är det ju inte shoppingresorna utan arbetspendlandet som skapar de största peakarna, rusningstrafik. Det är framför allt pendlandet som man måste ta tag i. Och jag tror att arbetspendlingen mår bra av cyklism. Ett smart cykelnät reducerar tiden det tar att cykla markant. Cykeln erbjuder dessutom friheten som kollektivtrafik inte ger. Ökade möjligheter att ta med cykel på kollektivtrafik är också viktigt. Det tycker jag rapporten missar lite.

Aja... det finns massor som jag inte håller med om, men dokumentet är samtidigt intressant. Jag tycker man gör för stor grej av att man ska formulera ett vänsteralternativ. För mig handlar inte det här om höger och vänster. Det handlar om att varje människa måste få utrymme att leva och verka i staden. Detta kräver transportsystem som klarar detta. Det här inlägget är egentligen mest ett sätt att säga att rapporten finns och att den är läsvärd. Själva identifierandet av trafikmaktsordningen tror jag kan leda oss på rätt spår i frågeställningarna om varför så många väljer bilen. Det kanske har att göra med att samhället är byggt för, just det, bilen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0